فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه آمار بستری‌ها در سطح شهرستان از تعداد 205 نفر به تعداد 322 نفر رسیده‌ و شاهد افزایش 117 نفری (57 درصدی) نسبت به هفته گذشته هستیم‌، گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که برخی دستگاه‌ها در پایان سال در حال برگزاری دوره‌های آموزشی هستند‌ که باید این دوره‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود تا از آسیب‌ها پیشگیری شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حمیدرضا امام‌پناهی امروز در ستاد کرونای شهرستان رشت که در فرمانداری برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع)، اظهار کرد: توجه جدی به رعایت دستور العمل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و عدم عادی انگاری شیوع ویروس، رعایت فاصله گزینی و ماندن در خانه در کنار تکمیل سریع تزریق دز دوم و سوم به عنوان تنها راه کاهش شدت ابتلا به کرونا، راه های مقابله با این بیماری هستند و بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن هست.

فرماندار شهرستان رشت افزود: با توجه شرایط کرونایی حاضر و نگرانی‌هایی از مبتلایان جدید وجود دارد، همواره تاکید بر تزریق دز سوم واکسن است؛ متاسفانه به دلیل فضاسازی‌های غیر تخصصی که انجام گرفت آسیب آن را اکنون شاهد هستیم.

امام‌پناهی گفت: باید آمار واقعی مبتلایان را به اطلاع مردم برسانیم تا میزان واقعی بستری شدگان و جدیت سویه امیکرون را بدانند و از اهمیت موضوع باخبر شوند و تزریق دز سوم را جدی بگیرند، افراد با بیماری‌ زمینه‌ای و میانسالان در خطر وجود دارند.

وی با بیان اینکه انتقال بالای ویروس از کودکان به دیگر افراد جامعه به خاطر نبود علائم مشخص بسیار ملموس هست و خانواده‌ها باید در این خصوص مراقبت‌های لازم را داشته باشند، تصریح کرد: آمار فوت شدگان مربوط به بیماری کرونا از روز اول تا امروز  در استان  ۴۴۲۴ نفر است که در آمارهای اخیر، اکثر قریب به اتفاق فوت شدگان به دلیل نزدن واکسن و یا عدم تکمیل روند واکسیناسیون می‌باشد.

فرماندار شهرستان رشت ادامه داد: در آمار بستری‌ها در سطح شهرستان از تعداد ۲۰۵ نفر به تعداد ۳۲۲ نفر رسیده‌ایم که شاهد افزایش ۱۱۷ نفری (۵۷ درصدی) نسبت به هفته گذشته هستیم‌، با توجه وضعیت قرمز شهرستان ما در بازوی صعودی موج ششم قرار داریم و طبق پیش بینی‌ها در هفته های اول اسفند به قله موج ششم می‌رسیم.

رئیس ستاد کرونای شهرستان رشت بیان کرد: با توجه به آمار جدید اعلامی وزارت بهداشت، شاهد افزایش آماری جمعیت بالای ۵ سال شهرستان مطابق آمار جدید که تعداد ۹۲۵ هزار نفر می‌باشد، در تزریق دز یک تعداد ۷۶۴هزار‌ نفر ( معادل۸۳ درصد)، در تزریق دز دو تعداد ۷۳۰ هزار و ۶۰۲ نفر‌(معادل ۷۹ درصد) و در تزریق دز سوم تعداد ۳۱۹ هزار و ۲۲۹ نفر (معادل۳۵ درصد) در سطح شهرستان واکسینه شده‌اند‌.

وی با بیان اینکه اعمال پروتکل‌ها به دلیل حفظ سلامت جامعه ماست، گفت: نیروی انسانی و جمعیت سرمایه کشور محسوب می‌شود و وظیفه داریم تا از این سرمایه در مقابل آسیب‌ها، صیانت و حفاظت کنیم؛ اگر محدودیتی اجرا می‌شود به دلیل حفظ سلامت جامعه است.

امام‌پناهی بیان کرد: در بحث مراکز آموزشی نظیر مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به رنگبندی شهرستان و استان که بسیاری در وضعیت قرمز قرار دارند، به صورت غیرحضوری ادامه فعالیت می‌دهند؛ باید با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها باید بهترین کیفیت آموزشی را برای دانش‌آموزان و معلمین داشته باشیم و در این راستا باید فضای لازم برای معلمین در هر مکان آموزشی فراهم شود و مدیران مدارس بر نحوه فعالیت و ساعات برگزاری به موقع کلاس‌ها نظارت دقیق داشته باشند.

رئیس ستاد کرونای شهرستان رشت با بیان اینکه در بحث تزریق واکسن، کارکنان دولت بایستی روند تزریق هر سه دز واکسن خود را طی کرده باشند، افزود: گزارش‌ها حاکی از این است که برخی دستگاه‌ها در پایان سال در حال برگزاری دوره‌های آموزشی هستند که باید این دوره‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود تا از آسیب‌ها پیشگیری شود. دستگاه‌های اجرایی همه موظف به رعایت مصوبات ستاد کرونا هستند، در این زمینه با هرگونه اغماض و کوتاهی برخورد می‌شود.

فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر لزوم رعایت موارد توصیه شده بهداشتی در اماکن تجمعی مانند تالارها(با ظرفیت ۳۰ درصدی)، رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و تاکسی‌ها، خواستار تشدید نظارت بر عملکرد این اماکن و رعایت دستورالعمل جابجایی سه نفر مسافر در هر سفر از سوی تاکسیرانان شد.

وی اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم که هیچ واحد صنفی پلمب شود، اما شرایط در رستوران‌‌ها و تالارها به گونه‌ای باشد که بیشتر از ظرفیت مجاز پذیرش نکنند تا به هیچ صنفی آسیبی نرسد.

امام‌پناهی با بیان اینکه با توجه به دستور ستاد ملی کرونا، بازدید از باشگاه‌های ورزشی تشدید شده و تمامی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم از ستاد کرونا صورت خواهد پذیرفت، گفت: همچنین هرگونه مسابقاتی که برگزار می‌شود یا باید بدون تماشاگر و یا با ظرفیت ۳۰ درصد در شرایط قرمز باشد.

رئیس ستاد کرونای شهرستان رشت با اشاره به اینکه امروز در سطح شهرستان رشت ۲۱۷ مرکز واکسیناسیون فعال است که از این تعداد ۲۱۳ پایگاه مربوط به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت است، تصریح کرد: آمار مربوط به واکسیناسیون نوجوانان بین ۹ تا ۱۸ سال با تعداد ۹۵ هزار نفر، در تزریق دز اول ( پوشش ۶۷ درصدی) و در تزریق دز دوم (پوشش ۵۹ درصدی) در سطح شهرستان است.

وی اضافه کرد: اصنافی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ندارند، باید توجه داشته باشند که در صورت بحرانی شدن شرایط کرونایی، اولین قشری که از این وضع آسیب خواهند دید، اصناف و بازاریان هستند. رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی مورد تاکید است و اصناف در این خصوص باید همراهی لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان رشت یادآور‌ شد: در هفته گذشته تعداد ۳۰۶۵ واحد صنفی بازدید به عمل آمده که از این تعداد ۷۰ اخطار ‌و تعداد ۶ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل ها پلمب شده‌اند.