مدیرکل گمرک آستارا گفت: ترانزیت کالا از راه‌آهن آستارا ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ندای گیلان،رسول امیدی، مدیرکل گمرک آستارا گفت: امسال تا دهم تیرماه نزدیک به ۷۰۰ واگن کالا از مرز و گمرک ریلی این شهرستان وارد یا خارج شده و این میزان ترانزیت و حمل و نقل کالا، نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته‌است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال، شمار واگن‌های کالا به  ۹ هزار برسد.

وی افزود: گمرک آستارا از نظر ترانزیت کالا، مقصد یا مبدا بسیاری از گمرکات مختلف است و در سه ماه نخست امسال، ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار از طریق مرز‌های زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک آستارا گفت: این میزان حمل و نقل کالا از مرز‌های آستارا در فصل نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن کالا ۲۲ درصد و از حیث ارزش اقتصادی ۱۸۹ درصد افزایش یافته و به عبارت دیگر از نظر ارزش سه برابر شده است.

امیدی گفت: اگر راه آهن رشت آستارا احداث شود، کریدور ریلی شمال – جنوب تکمیل خواهد شد و کالا‌هایی که از اکنون مبدا بارانداز راه آهن آستارا یا به این مقصد، به شیوه حمل و نقل ترکیبی و با کامیون‌ها منتقل می‌شود، با کریدور ریلی در زمانی کم و با هزینه‌ای پایین‌تر ترانزیت خواهد شد.

وی افزود : در حال حاضر بسیاری از گمرکات جنوبی ایران از طریق گمرک آستارا کالا‌های خود را به کشور‌های اروپایی، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان ارسال می‌کنند و ترانزیت کالا از گمرک آستارا به گمرکات هم مرز کشور عراق و حاشیه خلیج فارس نیز انجام می‌شود.

مدیرکل گمرک آستارا تصریح کرد: راه آهن آستارا آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۹۷ افتتاح شد و به عنوان نقطه پایانی کریدور ریلی شمال – جنوب از نظر تسهیل تردد و تجارت برون مرزی از اهمیت خاصی برخوردار است و دروازه تجاری ایران و اروپا است.