مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به رشد 23 درصدی کالاهای صادرشده‌‌ از گیلان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خاطرنشان کرد: گمرک آستارا در واقع صادرات 243 هزار و 960 تن کالا به ارزش 131 میلیون دلار به خود اختصاص داد گمرک انزلی نیز در واردات کالا از لحاظ وزنی در رتبه پنجم کشور قرار گرفت.

به گزارش ندای گیلان،ابوالقاسم یوسفی‌نژاد در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان با اشاره به آمار تجارت‌ ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: در این حوزه روسیه با ۳۶۷ میلیون دلار صادرات در رتبه نخست کشورهای عضو اوراسیا قرار دارد.

ناظر گمرکات گیلان خاطرنشان کرد: کشور ارمنستان با ۱۶۴ میلیارد دلار، قزاقستان با ۱۰۵ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳۳۸ میلیون دلار و بلاروس با ۱۰ میلبون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات اتحادیه اوراسیا قرار دارند البته روسیه در حوزه واردات نیز با سهم ۸۰ درصدی رتبه نخست‌ را به خود اختصاص داد.

یوسفی‌نژاد افزود: همزمان با شیوع کرونا، بسته شدن مرزهای کشور و ایجاد برخی محدودیت‌ها در دو ماهه نخست امسال با کاهش صادرات در کشور روبه‌رو بودیم اما در استان گیلان در این حوزه رشد داشتیم و میزان صادرات گمرکات استان در ۴ ماهه نخست امسال از لحاظ وزنی ۲۹۶ هزار تن به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه بیشتر کالاهای صادراتی گیلان، محصولات کشاورزی و میوه‌جات بوده که از لحاظ وزنی با رشد ۲۲ درصدی و از لحاظ ارزشی با رشد ۲۰ درصدی مواجه بودیم افزود: بیشتر کالاها و محصولات استان به روسیه صادر شد و کشورهای آذربایجان، گرجستان و افغانستان و عراق نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به رشد ۲۳ درصدی کالاهای صادرشده‌‌ از گیلان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خاطرنشان کرد: گمرک آستارا در واقع صادرات ۲۴۳ هزار و ۹۶۰ تن کالا به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار به خود اختصاص داد گمرک انزلی نیز در واردات کالا از لحاظ وزنی در رتبه پنجم کشور قرار گرفت.

وی به‌ نامه‌ای از سوی کشور گرجستان و اِعمال محدودیت‌های کرونا اشاره کرد و بیان داشت: مشکلی در تردد کامیونی نداریم البته در برخی موارد با وجود تذکرات مختلف اما پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد.

مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به گلایه‌های تولیدکنندگان و بازرگانان گیلانی از کمبود امکانات تخلیه، بارگیری و نگهداری غلات در استان گیلان گفت: در حوزه تخلیه، بارگیری و نگهداری غلات و کالا در استان همچنان دچار ضعف هستیم و باید تقویت‌ شود.