رئیس دادگستری استان گیلان از افزایش آمار سرقت در ۳ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: امسال آمار قتل عمد هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ندای گیلان،احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری گیلان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: زمان دادرسی به پرونده‌های در دادگاه‌ها و دادسرا‌های کاهش یافته است.

وی افزود: با وجود فراوانی پرونده‌ها، میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کیفری گیلان ۴۰ روز است.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه میانگین این زمان در دادگاه‌های حقوقی به دلیل تشریفات و کار‌های کارشناسی لازم ۹۰ روز است، اظهار داشت: زمان دادرسی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدیدنظر به روز است.

سیاوش پور با بیان اینکه اجرای احکام به علت وضع اقتصادی مردم گا‌ها با مشکل مواجه می‌شود، گفت: در برخی مواقع حکم برای اجرا صادر می‌شود، اما چون محکوم، مالی برای ارائه ندارد اجرا نمی‌شود و این ربطی به اطاله دادرسی ندارد.

وی یادآور شد: پارسال حدود ۵۰۰ هزار پرونده در چرخه رسیدگی در محاکم قضایی قرار گرفت که ۲۸۰ هزار مورد آن‌ها جدید بود.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی آمار ضرب و جرح در این استان گفت: ضرب و جرح، سرقت، توهین، تهدید، جرائم غیرعمد، تخریب، نگهداری مواد مخدر، کلاهبرداری، مزاحمت ملکی و خیانت در امانت به ترتیب بیشترین فراوانی وقوع جرم در گیلان است.

سیاوش پور از افزایش آمار سرقت در ۳ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: ریشه سرقت‌ها بیکاری، مشکلات اقتصادی و رهاکردن اموال در اماکن باز است که به دنبال کاهش آن با کمک دستگاه‌های مربوطه هستیم.

وی با اعلام اینکه امسال آمار قتل عمد هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما در مقایسه با استان‌های دیگر آمار پایینی داریم، بیان داشت: در زمینه جرائم خشن در استان نگرانی وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری گیلان قتل‌های لحظه ای، اختلافات خانوادگی و اخلاقی را از علت‌های وقوع این جرم در این استان اعلام کرد و با اشاره به امنیت مناسب حاکم در استان اضافه کرد: امنیت و آرامش موجود در استان حاصل برنامه ریزی‌ها و اقدامات اجرا شده دستگاه‌های ذی ربط است.

سیاووش پور با اشاره به لزوم حفظ کرامت انسانی در دادگاه‌ها تصریح کرد: در زمینه برخورد بد با مراجعه کنندگان گله مندی وجود دارد، این گله مندی اگر در زمینه آرای دادگاه باشد، طبیعی است، اما اگر از نوع رفتار و کردار کارکنان ناراضی باشند، توجیهی ندارد.

YJC