شهردار رشت از افتتاح سه پروژه حفظ محیط زیستی شامل افتتاح اولین دبیرخانه اکو سیتی، افتتاح مزرعه ارگانیک و افتتاح مدرسه سبز تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،دکتر مسعود نصرتی  بیان کرد: با توجه به توسعه بی رویه شهر و افزایش معضلات زیست محیطی شهری پروژه های متعددی با هدف حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی آن در شهرهای در حال توسعه به اجرا در می آید.

شهردار رشت تصریح کرد: ترویج فرهنگ حفظ و ارتقاء آگاهی های محیط زیست و استفاده از منابع تجدید پذیر در قالب اجرای پروژه های متعدد شهری از اهم فعالیت های حوزه مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری هاست.

وی افزود: یکی از فعالیت های صورت گرفته در مجموعه مدیربت شهری رشت در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و آشنایی با شیوه های نوین تأمین منابع انرژی احداث پارک انرژی است.

دکتر مسعود نصرتی یادآور شد: تجهیز شهری متناسب با الگوهای زیستی در ترکیب با الگوهای حمل و نقل، با استفاده از مصالح بومی در سازه ها و منطبق با ویژگیهای اقلیمی و بومی یکی ازبرنامه های توسعه ی شهر رشت مبتنی بر حفظ محیط زیست است.

شهردار رشت از افتتاح اولین دبیرخانه اکو سیتی در ماه آینده خبر داد و گفت: مکان این دبیرخانه در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خواهد بود که پس از افتتاح آن با انعقاد تعدادی تفاهم نامه با سازمانهای دولتی و مردم نهاد به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

تولید محصولات ارگانیک و پرورش گیاه با سیستم طبیعی بدون استفاده ازهرگونه سم دفع آفات گیاهی

وی همچنین از افتتاح مزرعه ارگانیک در دهه مبارک فجر سخن گفت و افزود: این مزرعه در فضایی واقع در پارک آب و آسیاب رشت به مساحت ۲ هزار و ۱۳۲ متر مربع در بلوار امام علی (ع) طراحی شده که دراختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قرار گرفته و با مشارکت این سازمان جهت آگاه سازی و ترویج و آموزش کشاورزی ارگانیک با هدف تولید محصولات، تولید کود و نشاء و عرضه محصولات در محل قصد آن را داریم که در این پارک طرح مزرعه ارگانیک اجرا شود.

دکتر نصرتی خاطرنشان کرد: در این مزرعه تولید محصولات ارگانیک و پرورش گیاه با سیستم طبیعی بدون استفاده ازهرگونه سم دفع آفات گیاهی چون قارچ کش و علف کش های مصنوعی را خواهیم داشت.

شهردار رشت گفت: بخش دیگر این مزرعه در بحث عرضه محصولات با احداث فروشگاه هایی در زمینه عرضه مستقیم محصولات این مزرعه خواهد بود.

از ۴۰ هزار مدرسه سبز در دنیا تنها ۳۰ مدرسه سهم ایران است

مسعود نصرتی با تأکید بر افتتاح مدرسه سبز در مهرماه تصریح کرد: احداث مدارس جامع محیط زیستی از دیگر پروژه های محیط زیستی است که با هدف آموزشهای محیط زیستی اقدام به تعبیه تجهیزاتی در مدرسه در راستای ارتقاء آن مدرسه به استاندارد های مدرسه محیط زیستی خواهد شد.

وی گفت: این پروژه با انتخاب دو یا سه مدرسه که ویژگیهای یک مدرسه سبز را داشته باشند اجرایی خواهد شد . همچنین آموزش و تجهیز آن مدرسه ها با حمایت مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری است.

شهردار رشت یادآور شد: مدارس سبز یک برنامه بین المللی آموزشی محیط زیستی براساس استاندارد های بین المللی است که در دنیا بیش از ۴۰ هزار مدرسه سبز وجود دارد که سهم ایران تنها ۳۰ مدرسه است.

اجرای پروژه های عمرانی در گرو داشتن پیوست زیست محیطی است

دکتر نصرتی داشتن پیوست زیست محیطی در پروژه های عمرانی را طرح ارسالی از سوی مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهری عنوان کرد و گفت: پس از اعلام این طرح ابلاغیه ای به کلیه مدیران شهری مبنی بر این که تمامی پروژه های عمرانی شهر باید حاوی پیوست محیط زیستی باشند صادر و آیین نامه این طرح اجرایی گردید.