استاندار گیلان با تأکید بر اینکه احداث و ساماندهی تصفیه خانه‌های فاضلاب بیمارستانی با جدیت دنبال شود، گفت: افتتاح تصفیه خانه زندان لاکان در هفته دولت، گامی مؤثر در جهت رفع آلودگی رودخانه گوهررود رشت است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در حاشیه بازدید از روند لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت و تصفیه خانه‌های بیمارستان پورسینا و فاضلاب زندان لاکان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی این دو رودخانه و پسماند سراوان، اولویت اصلی و دغدغه مسئولان گیلان است، اظهار کرد: در این راستا اقدامات اثرگذاری توسط دولت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری در سفر به گیلان، دستور رسیدگی فوری و احیای دو رودخانه مهم زرجوب و گوهررود را صادر و از فردای همان روز تصمیمات در حال اجراست.

نماینده عالی دولت در گیلان به شناسایی سرمنشا آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود اشاره و اظهار کرد: زندان لاکان یکی از عوامل آلوده کننده رودخانه گوهررود است که تصفیه خانه زندان لاکان در هفته دولت افتتاح و منشا آلودگی این رودخانه بعد از مدتی به کلی از بین می‌رود.

عباسی از دستور خود به تمامی بیمارستان‌های گیلان در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب خبر داد و افزود: یکی دیگر از منشاهای مهم آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، فاضلاب بیمارستان‌هاست که احداث و یا ساماندهی تصفیه خانه‌های فاضلاب بیمارستانی با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی منشا آلودگی زرجوب را شیرابه‌های پسماند سراوان دانست و بیان کرد: تصفیه خانه شیرابه سراوان به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده و همچنین در خصوص فاضلاب شهری هم قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده و مقرر شد پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تصفیه فاضلاب شهری از طریق تهاتر نفت تامین شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: شهرداری رشت موظف است لایروبی‌های اطراف رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را انجام داده و شرایط را برای حضور مردم بعد از رفع آلودگی فراهم کند.

عباسی با اشاره به تأمین اعتبارات لازم در خصوص رفع آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت گفت: با مصوبات سفر هیچ مشکل و کمبود مالی وجود نداشته و این دو رودخانه در سه الی چهار سال آینده کاملا رفع آلودگی خواهند شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات بر اساس میزان شدت منشا آلودگی تخصیص خواهد یافت، افزود: محیط زیست میزان منشا آلودگی را احصاء کرده و اعتبارات بر اساس میزان شدت منشا آلودگی به آن طرح اختصاص پیدا می‌کند.