انتقال 35 هزار نیروی نظامی هندی به منطقه جامو و کشمیر و بازداشت بیش از 500 فعال سیاسی این منطقه عمدتا مسلمان نشین، کافی بود تا نخست وزیر پاکستان از احتمال قریب الوقوع نسل کشی سخن بگوید.

به گزارش ندای گیلان،با این که برخی از شهروندان مسلمان در کشمیر هند اجازه یافتند در نماز جمعه شرکت کنند اما همچنان این منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد و برگزاری نماز جمعه در مسجد اصلی شهر سرینگر، مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر، نیز ممنوع است. هنوز روشن نیست که این مسجد برای مراسم عید قربان باز خواهد شد یا نه.

بسته ماندن این مسجد در آن روز ممکن است به اعتراض‌های تازه‌ای منجر شود. انتقال 35 هزار نیروی نظامی هندی به منطقه جامو و کشمیر و بازداشت بیش از 500 فعال سیاسی این منطقه عمدتا مسلمان نشین، کافی بود تا نخست وزیر پاکستان از احتمال قریب الوقوع نسل کشی سخن بگوید. عمران خان، نخست وزیر پاکستان بر اساس یک توئیت منتشر شده از سوی اکانت توئیتری دولت پاکستان، از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده تا به نقش خود در رسیدگی به اوضاع منطقه «کشمیر اشغال شده توسط هند» عمل و «به جلوگیری از وقوع نسل‌کشی کشمیری‌ها» نیز کمک کند.

در عین حال، عمران خان در حساب توئیتری شخصی‌اش نیز نوشت: «کل دنیا در انتظار این است که ببیند چه اتفاقی بر سر کشمیری‌ها در منطقه کشمیر تحت اشغال هند در زمان برداشته شدن حکومت نظامی می‌افتد. آیا دولت حزب بهاراتیا جاناتا فکر می‌کند با استفاده از قوای نظامی بیشتر علیه کشمیری‌ها، جلوی جنبش آزادی خواهانه آن ها را می‌گیرد؟ احتمال قوی‌تر جان پیدا کردن بیشتر این جنبش است.» دیروز، تنها قطاری که هفته‌ای دو بار میان هند و پاکستان تردد داشت و به «قطار صلح» معروف بود، از حرکت بازماند.

پاکستان با این اقدام یک بار دیگر به هند به دلیل معلق ساختن وضعیت خودمختاری کشمیر اعتراض کرد. قطار صلح هفته‌ای دوبار میان لاهور، مرکز ایالت پنجاب در شمال شرقی پاکستان و دهلی نو پایتخت هند، در رفت و آمد بود و هزاران هندی و پاکستانی را جا به جا می‌کرد.

پاکستان گفته است که در واکنش به تصمیم هند مبنی بر محروم ساختن کشمیر تحت اداره اش از داشتن وضعیت قانونی ویژه، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور «کاهش» می دهد. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در یک گفت و گوی تلویزیونی، اعلام کرد: «ما سفیر خود را از دهلی فرا می خوانیم و فرستاده سیاسی آنان را پس می فرستیم.» اما تنش تنها به زمین سیاست خارجی خلاصه نمی شود. پاکستان تمام مبادلات فرهنگی خود با هند را به حالت تعلیق درآورد.

بر این اساس ضمن توقف فروش محصولات فرهنگی، اکران فیلم‌های هندی در سینماهای پاکستان نیز متوقف شد. هفته پیش، دهلی‌نو خودمختاری قانونی منطقه مسلمان نشین کشمیر هند را ملغی کرد.