همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند روزگار ما، روزگار همه چیز است و باید از همه ابزار و وسایلمان به درستی استفاده کنیم.

ندای گیلان به نقل از مهر:حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در همایش «روز ملی فناوری هسته ای» که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و همچنین شهدای صنعت هسته ای اظهار کرد: این شهیدان برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات علمی و فناوری را در کشور جاودانه ساختند.

وی افزود: ۲۰ فروردین امسال حال و هوای دیگری دارد. ما در شرایط جدیدی ۲۰ فروردین امسال را جشن می گیریم. امسال سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته ای از سوی جهانیان و سازمان های بین المللی به رسمیت شناخته شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: سال ۹۴، سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود. سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم که به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت. سالی بود که همه دیدند منطق، استدلال، میز مذاکره بر قدرت سخت، تهدید و فشار پیروز است.

روحانی ادامه داد: موفقیت دیپلمات های کشور در مذاکرات به عنوان یکی از بهترین روزهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است. کار باعظمتی که مردم و ملت ما در سایه اعتدال آن را به ثمر رساندند.

وی تصریح کرد: اعتدال به ما می گوید نه همه جا به دیگران ا عتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید. اعتدال به ما می‌گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود، اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.

رئیس جمهور افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند روزگار ما، روزگار همه چیز است و باید از همه ابزار و وسایلمان به درستی استفاده کنیم.

روحانی تاکید کرد: افراط همه جا برای ما مضر است به ویژه در اندیشیدن و فکر کردن و بزرگ ترین خطر را برای جامعه می آفریند. در فکر افراطی هیچ گاه نباید با آژانس بین المللی اتمی همکاری کرد و همچنین نباید با سازمان ملل نیز همکاری داشت. حتی فکر افراطی به ما می گوید به هیچ کس اعتماد نکنید حتی به دوستان و همسایگان.

وی خاطرنشان کرد: اما اندیشه اعتدال به ما می گوید باید رویکردمان معتدل باشد، یعنی هم باید با دنیا حرف بزنیم، باید برای خوداتکایی تلاش کنیم، باید به فناوری خودمان تکیه داشته باشیم و هم باید برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید هم از استعداد خود و هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و با آنها در حال تعامل باشیم، گفت: مگر در دنیای امروز که ده ها کمپانی کنار هم قرار می گیرند و کار را شروع می کنند، عقل خود را از دست داده اند؟ هر کدام از آنها در حوزه پیشرو هستند ولی در کنار هم ماشین یا فناوری را با کیفیت بالا تولید و صادر می کنند.

روحانی اعتدال را اساس پیشرفت یک ملت دانست و خاطرنشان کرد: بنای اسلام بر اعتدال است، ما امت وسط هستیم و اعتدال را می پذیریم و پذیرفته ایم. با اعتدال، با هزینه کمتر و با راه مستقیم‌تر به مقصد می رسیم. معنای اعتدال این است که رویکرد ما نسبت به جهان باید رویکردی متوازن و میانه باشد. ما نمی توانیم صددرصد به دیگران اعتماد کنیم و همچنین صددرصد هم بدبین باشیم.

وی با بیان اینکه بنای ما در توافق هسته ای در برابر ۱+۵ بر مبنای اعتماد صددرصدی نبود، توضیح داد: بنای آنها هم در مقابل ما اعتماد صددرصدی نبود. مبنای آنها راستی‌آزمایی است و مبنای ما هم راستی‌آزمایی خواهد بود. ما قدم به قدم و با نظارت دقیق کار را پیش می بریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: شما با دوست صمیمی خودتان هم همواره در حال پایش هستید و گاهی ممکن است نسبت به او گلایه داشته باشید. ما نیز همیشه در حال نظارت دقیق بر یکدیگر هستیم. مگر می شود کسی می شود کسی بگوید من نسبت به کشور دیگری چشم بسته چک سفید می دهم؟ ما باید در مقام عمل، اعتمادآفرینی کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: من باید به این نکته تاکید کنم که دشمنان ما در طول سال های گذشته ایران‌هراسی را تبلیغ کردند و گاهی ایران‌هراسی را در ذهن برخی از جوامع به باور رساندند، اما بنای ما در طول ۲ سال و نیم گذشته این بود که ایران‌هراسی را به شکست برسانیم.

وی افزود: نباید امروز سخن ما و کلام ما دومرتبه آن ایران‌هراسی شکست خورده و از بین رفته را زنده کند. ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می کنیم و نه برنامه تهدید و فشار داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در طول ۳۷ سال پس از انقلاب ما نه به کشوری تجاوز کردیم، بلکه تنها از خودمان دفاع کردیم و آن هم زمانی بود که به ما حمله شد.

روحانی گفت: البته ما باید صاحب قدرت باشیم؛ چراکه هر کشوری در برابر تهدیدات باید قدرت خود را بسازد و تقویت کند. گاهی قدرت سخت و گاهی قدرت نرم موثر است، اما ما به قدرت هوشمند اعتقاد داریم.

رئیس جمهور گفت: ما قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است، اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم. ما علیه هیچ کشوری برنامه ریزی نکرده ایم و نخواهیم کرد. ما امنیت منطقه و امنیت همسایگان را امنیت خودمان می دانیم. امنیت قابل تقسیم نیست، اگر همسایه ما امنیت نداشت، مرزهای ما هم امنیت ندارد.

روحانی خاطرنشان کرد: هر گونه قدرت نظامی و تسلیحات ما برای ایجاد امنیت در کشورمان و منطقه است. همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که برنامه ایران حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می کند ایران برای او تهدید است، در محاسبه خود اشتباه کرده است.

وی افزود: ایران برای کسی تهدید نیست و علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نخواهد کرد. در کشور ما در طول دو قرن گذشته هیچ گاه ایران به کشوری تجاوز نکرده و تجاوز نخواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می کند. آنجا که لازم باشد با نرم افزار و سخت افزار از حقوقش دفاع خواهد کرد. در جنگ هشت ساله ما در ابتدا از قدرت نرم افزار استفاده کردیم و سپس از قدرت سخت افزار. ایمان، انگیزه و توجهات مردم به خداوند قدرت نرم ما بود. البته از ابزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کردیم.

روحانی سال ۹۴ را سال نمایش قدرت نرم ایران دانست و تاکید کرد: ما به همه فناوریها و هنرمندی های هنرمندان خودمان افتخار می کنیم؛ چه این هنرمندی و فناوری حاصل دانشمندان هسته ای و چه این هنرمندی در میدان فناوری دیپلماسی کشور باشد. ما به هر دوی این قدرت افتخار می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دانشمندان هسته ای ما و همه دانشمندان بزرگ کشور ما به خاطر خدماتشان در علم و فناوری محبوب مردم هستند، همه دیپلمات های ما هم برای دفاع درست از حقوق کشور محبوب ملت هستند.

رئیس جمهور افزود: دکتر محمد جواد ظریف مخترعی نبوده است که چیزی را اختراع کند، اما هنرمندی بوده است که پای میز مذاکره به بهترین وجه با یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.

روحانی اظهار کرد: همه ملت ما به همه افتخارات خودش افتخار می کند. اگر کسی بگوید بوعلی سینا افتخار ماست ولی حافظ افتخار ما نیست، خطا کرده است. هم بوعلی، هم حافظ، هم زکریا، هم سعدی و همه اندیشمندان، دانشمندان و بزرگان ایران افتخار ما هستند.

وی گفت: کار بزرگی که در برجام انجام شد را ملت ایران آفرید. این افتخار را مردم با وحدت و اتحاد آفریدند. ملت این افتخار را با رای خود در خرداد ۹۲ به وجود آوردند و راه را هموار کردند. ملت ما دولتی را روی کار آورد که رویکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بود. اگر این رویکرد نبود، ما به برجامی نمی رسیدیم. ملت ما به دولتی رای داد که این دولت تفکرش در مذاکرات جهانی برد- برد بود.

رئیس جمهور افزود: اگر ما به فکر برد و باخت بودیم، نه در سال ۹۴ بلکه ۹۰ سال دیگر هم پیروز نمی شدیم و به موفقیت نمی رسیدیم.

روحانی تصریح کرد: ملت ما قدم اول را برداشت. رهبری مقتدر و فرهیخته ما نیز همه جا راهنمای ما بود، در خرداد ۹۲ هم او ما را راهنمایی کرد. او فرمود آراء مردم حق الناس است. او مسیر را برای آرای مردم هموار کرد. در مذاکرات هسته ای هم او هدایت، حمایت و تدبیر کرد.

وی افزود: اگر دولت ما دولت تدبیر و امید بود، هم تدبیر را از رهبری آموخت و هم امید را از او گرفت. البته آنهایی که در صحنه و میدان کار عظیم و بزرگی را به ثمر نشاندند، یعنی وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و در مقطعی هم وزارت دفاع. همه دست به دست هم دادند.

رئیس جمهور گفت: اگر دکتر ظریف و صالحی و دکتر دهقان دست به دست هم نمی دادند، ما امروز در این نقطه از موفقیت و وحدت و همدلی نبودیم. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند نه تنها در میان ملت و دولت بلکه حتی در میان مسئولین، کارگزاران، قوای سه گانه و نیروهای مسلح همدلی وجود داشت و همه دست به دست هم دادند.

روحانی گفت: امروز، روز استفاده از فرصت به وجود آمده است. سال ۹۴ سال فرصت سازی بود و همه دست به دست هم دادیم و یک فرصتی را ساختیم.

وی تاکید کرد: من می خواهم نکته ای را عرض کنم که امکان دارد برخی فکر کنند که افراط و تفریط وجود دارد. فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده است، دائمی و ابدی نیست. همان طور که ابر بالای سر ما دائم نمی ماند و عبور می کند همه فرصت ها نیز این چنین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز برجام یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه های مختلف است، گفت: برجام فرصتی را در زمینه جذب سرمایه گذاری، مسائل اقتصادی، تعامل با جهان و در زمینه وحدت بیشتر و اتحاد در درون کشور به وجود آورده است.

روحانی افزود: اگر خدای ناکرده عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم، دیگر این فرصت باز نمی گردد. ما امروز باید همه هنرمندی خودمان را به کار ببریم و از فرصت به وجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرصت پس از برجام برای فناوری هسته ای ما هم فرصت است. شما امروز فرصتی را به دست آورده اید که UF۶ را می فروشید و فرصتی به دست آورده اید که کیک زرد را می خرید و همچنینن فرصتی را به دست آورده اید که آب سنگین را می فروشید و میله سوخت را می سازید. ما با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای ۱+۵ می توانیم در سوخت رآکتور خودکفا شویم؛ این یک فرصت است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما امروز فرصتی پیدا کرده ایم که در زمینه فناوری هسته ای بتوانیم از فناوری های روز کشورهای دیگر هم استفاده و آنها را جذب کنیم.

روحانی گفت: اگر کسی فکر می کند علم مرز دارد اشتباه می کند و اگر هم کسی فکر می کند فناوری و همچنین اقتصاد و سیاست نیز مرز دارد، اشتباه کرده است. ما باید از ارتباط صحیح و درست با جهان به خصوص همسایگان و دوستانمان استفاده کنیم و بهره بگیریم و بهره بدهیم، نه اینکه ترس را بیفشانیم و ترس را درو کنیم.

وی تاکید کرد: درشت گویی و حرف های بی پایه زدن هنر نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز برجام فرصت بسیار خوبی برای ملت ما به وجود آورده است. امروز رهبری رهبر انقلاب و هدایت های معظم له فرصت خوبی برای ما ایجاد کرده است. امروز در کشور ما وحدت و انسجام ملی فرصت خوبی را برای مردم به وجود آورده است و همچنین نگاه جدید جهان به ایران یک فرصتی را برای ملت ما ایجاد کرده است؛ بنابراین از فرصت به خوبی استفاده کنیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: همه ما برادر هستیم و در کنار یکدیگر قرار داریم. همه مسلمانان و کشورهای همسایه نیز با یکدیگر برادر هستند. باید از این فرصت ها به خوبی برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم. در سالی که سال اقدام و عمل  و همانند پارسال همدلی و همزبانی در آن وجود دارد، بی تردید باید از فرصت ها استفاده کرد. ما می توانیم شاهد آبادانی بیشتر ایران و رفاه مردم و تعالی کشور در زمینه های مادی و معنوی باشیم.