به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته، محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه با یکی از رسانهها در خصوص انتشار اخباری مبنی بر حذف ماده الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران از گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون تلفیق مصوبهای مبنی […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته، محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه با یکی از رسانهها در خصوص انتشار اخباری مبنی بر حذف ماده الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران از گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون تلفیق مصوبهای مبنی بر افشای حقوق مدیران برای عموم مردم نداشته است.

این ادعای عجیب در حالی توسط سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده است که حدود یک هفته قبل، تصویر این مصوبه رسانهای شده بود و تا قبل از آغاز بررسی گزارش نهایی این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس، برخی از اعضای این کمیسیون در مصاحبه با رسانهها ضمن تایید خبر تصویب موضوع افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران در این کمیسیون، بر ضرورت تصویب این موضوع در صحن علنی مجلس هم تاکید کرده بودند. حتی بعد از رسانهای شدن خبر حذف این مصوبه از گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه هم برخی از اعضای این کمیسیون ضمن انتقاد شدید از این اقدام غیرقانونی هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق، خواستار اصلاح این موضوع شده اند.ماجرا از این قرار است که کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه 21 آذر ماه، بند الحاقی به لایحه برنامه ششم توسعه درباره این موضوع را به تصویب رساند. در تبصره 5 این بند، دولت مکلف به راهاندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا به مدیران دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 4 قانون محاسبات عمومی و کلیه اشخاص حقوقی و وابسته تابعه آنها و ایجاد امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم، شده بود.متن این بند بدین شرح بود: دولت مکلف است ظرف چهار ماه نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت های مشمولین این ماده اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت ها به مدیران دستگاه های مشمول این ماده را فراهم نماید به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از مدیران مذکور مشخص بوده و امکان دسترسی به آن برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. یک روز بعد از تصویب الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران در کمیسیون تلفیق مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو این کمیسیون در مصاحبه با برنامه رادیویی پیک بامدادی و شبکه اطلاع رسانی دانا خبر تصویب این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس را رسانه ای کرد. یک روز بعد (23 آذرماه) هم متن کامل این مصوبه همراه با تصویر آن توسط یکی از رسانه ها منتشر شد.

علاوه بر این، بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مانند محمدعلی پورمختار، مهدی امیرآبادی، سید ناصر موسوی لارگانی، حسینعلی حاجی دلیگانی و برخی از دیگر نمایندگان شاخص مجلس مانند محمدرضا پورابراهیمی در مصاحبه با رسانه ها، ضمن تاکید بر تصویب افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران در کمیسیون تلفیق، از این مصوبه این کمیسیون حمایت کرده و بر ضرورت تصویب آن تاکید کردند.

با این وجود، با انتشار گزارش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره لایحه برنامه ششم توسعه در روز یکشنبه 27 آذرماه، مشخص شد که عبارت و عموم مردم از تبصره 5 ماده 38 این گزارش حذف شده است که به معنای حذف مصوبه این کمیسیون درباره الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران بود. دو روز بعد در 29 آذرماه خبر مربوط به این اقدام عجیب، سوال برانگیز و البته غیرقانونی کمیسیون تلفیق مجلس در حذف این مصوبه از گزارش نهایی این کمیسیون رسانهای شد و بازتابهای فراوانی در فضای رسانهای کشور داشت.

بر همین اساس هم یک روز بعد، برنامه پیک بامدادی رادیو سراغ سه نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس یعنی محمدعلی پورمختار، محمد دهقان و حسینعلی حاجی دلیگانی رفت و تمامی آنها ضمن تاکید بر تصویب شدن مصوبه ای در کمیسیون تلفیق مبنی بر افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران، از حذف غیرقانونی این مصوبه از گزارش نهایی این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه انتقاد کردند و خواستار اصلاح این مصوبه شدند.

اما دقیق ترین اطلاعات درباره این اقدام غیرقانونی را حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مصاحبه با یکی از رسانهها اعلام کرد. این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این مصاحبه ضمن تاکید بر حذف عبارت مهم عموم مردم در مصوبه نهایی کمیسیون تلفیق مجلس درباره الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران گفت: در تاریخ 24 آذر ماه در صفحه 12 گزارش تلفیق در سطر دهم عنوان عموم مردم وجود داشته اما بر خلاف قانون در نسخه جدید گزارش که در تاریخ 27 آذر ماهچاپ و آماده شده در صفحه 38 سطر 9 کلمه عموم مردم حذف شده است. بنده نمیخواهم از فرد خاصی به عنوان مسبب این موضوع نام ببرم، اما به هرحال این موضوع در هیئت رئیسه کمیسیون رخ داده است.

اشاره حاجی دلیگانی به گزارش کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لایحه برنامه ششم توسعه-قسمت اول (ویرایش اول) است که روز چهارشنبه 24 آذرماه توسط معاونت امور قوانین مجلس منتشر شد و از روز جمعه 26 آذرماه بر روی سایت مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفت.عکس صفحه اول این گزارش و متن کامل مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران (خط پایانی تبصره 5 در بالای صفحه 12 گزارش مذکور) هم در زیر آمده است.

اما ماجرا چیست و چرا سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس دست به این تلاش بیهوده درباره تکذیب مصوبه این کمیسیون مبنی بر الزام دولت به افشای عمومی حقوق و مزایای مدیران شده است؟ بر اساس با پیگیریهای خبرنگار فارس، کمیتهای به ریاست رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، مصوبات این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه را پس از تصویب و در روزهای پایانی هفته گذشته به اصطلاح تنقیح کرده اند. همین کمیته بدون اطلاع سایر اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و به طور خودسر تصمیم گرفته است که کلمه و عموم مردم را از تبصره 5 ماده 38 گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه حذف کنند که به معنای نامحرم دانستن مردم برای اطلاع از وضعیت این بخش است.انتظار می رود سخنگو و اعضای هیئت کمیسیون تلفیق مجلس به جای ارائه اطلاعات غلط درباره این مصوبه مهم این کمیسیون که می توانست ضربه مهلکی که در قضیه فیش های حقوقی نجومی به اعتماد مردم به نظام وارد شده است، جبران کند، تن به قانون بدهند و شرایط لازم برای بررسی این مصوبه مطابق با همان چیزی که در این کمیسیون به تصویب رسیده است، را فراهم کنند. مصوبه ای که با استقبال گسترده کارشناسان و مردم مواجه شد زیرا به معنای تغییر رویکرد نظارتی در بخش حقوق و مزایای مدیران از نظارت متمرکز و محدود به نهادهای نظارتی به نظارت عمومی و مردمی و شفاف سازی وضعیت حقوق و مزایای مدیران هم برای نهادهای نظارتی و هم برای عموم مردم بود.انتهای پیام/