استاندار گیلان انجام فعالیت‌های پژوهشی و استفاده از دانش روز در نحوه توزیع صحیح‌تر آب و نیز استفاده از آبیاری نوین و کشت ارقام مقاوم در برابر تنش آبی درجهت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ارسلان زارع امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب گیلان به تغییر اقلیم جهانی و نیز در ایران و شرایط خشکسالی اشاره و اظهار کرد: گرم‌تر شدن دمای کره زمین نسبت به گذشته ، موضوعی اثبات شده و مهم است و بشر باید این تغییر شرایط و شاخص ها را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در فصل زراعی جاری کمتر از ۷۰۰ میلی متر بود و تجارب بارش یک‌هزار میلی متر سال‌های گذشته نیز تکرار نشد، گفت: براساس پیش بینی ها این شرایط در سال های زراعی آتی هم استمرار دارد و باید متناسب با آن برای مدیریت تأمین منابع آبی و مصرف آن، برنامه ریزی علمی و کارشناسی دقیق صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود دغدغه تأمین منابع آبی به واسطه کاهش بارش ها در اواخر فصل زمستان گذشته برای کشاورزان، بهره برداران و مسئولان اشاره کرد و افزود: با هماهنگی مستمر دستگاه های اجرایی و مشارکت همدلانه کشاورزان، شاهد سپری شدن سال زراعی جاری بودیم.

وی همراهی دستگاه های نظامی، انتظامی و امنیتی در ستاد مدیریت بحران برای عبور از تنش آبی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در کنار نقاط قوت مدیریت امور و فرآیندها، نواقص و ضعف هایی نیز مشاهده شد که باید با دقت و به صورت میدانی، آسیب شناسی و از هم اکنون نسبت به تجدیدنظر و رفع آنها اقدام شود.

استاندار گیلان بر لزوم استفاده بهینه از دانش روز و بهره گیری از اقدامات مطلوب کارشناسی نحوه توزیع آب در قالب فعالیت های پژوهشی تأکید کرد و گفت: از نظرات و تجربیات فرمانداران طی سال زراعی جاری برای برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بمنظور تقویت نقاط قوت و رفع نواقص استفاده شود.

وی با تأکید بر انجام اقدامات فرهنگی در جهت توجه افکار عمومی نسبت به محدودبودن منابع آبی افزود: باتوجه به مواجهه با چالش کم آبی طی سال های آتی، باید مصرف بهینه در آب کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و خدمات فرهنگ سازی شود.

دکتر زارع خواستار تولید محتوای مناسب برای انتشار در رسانه ها شد و گفت: استفاده از آبیاری نوین و کشت ارقام مقاوم در برابر تنش آبی و زودبازده برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار اثرگذار است.

وی بر لزوم کاهش میزان مصرف بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آب استان در بخش کشاورزی، آشامیدنی و صنعت تأکید و تصریح کرد: مصرف آب آشامیدنی در گیلان از میانگین کشوری بالاتر است که باتوجه حجم بالای هزینه تأمین هر لیتر آب، باید مردم بیش از گذشته نسبت به مدیریت مصارف همراهی کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان به اجرای پروژه های زودبازده همچون سد لاستیکی، لایروبی آب بندان ها و سردهنه ها برای جمع آوری آب های سطحی اشاره و اضافه کرد: اجرای سدهای شفارود، پلرود، دیورش و لاسک در دست اقدام است که به جز سد لاسک هر کدام از پیشرفت قابل توجهی برخوردارند که امیدواریم با تأمین منابع اعتباری، تا سال آتی شاهد بهره برداری برخی از آنها باشیم.

وی با بیان اینکه به واسطه پیگیری های مستمر صورت گرفته، از محل منابع تنش آبی، اعتبارات خوبی به استان اختصاص یافت، گفت: با تلاش جمعی شاهد کشت ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بودیم و طبق برآوردها شاهد افزایش پنج درصدی محصول برنج با کیفیت خواهیم بود.

در این جلسه علاوه بر شماری از فرمانداران؛ مدیرکل هواشناسی، مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای و آب و فاضلاب و نیز معاون جهاد کشاورزی گیلان به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف آب در فصل زراعی جاری و نیز تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم پرداختند.