استاندار گیلان در پاسخ به دعوت رسمی استاندار آستاراخان روسیه امروز چهارشنبه در راس هیاتی اقتصادی فرهنگی به این استان روسیه سفر می کند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، این سفر در راستای توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه انجام می شود که پرده برداری از تندیس عمر خیام نیشابوری در پارک دانشجو روبروی دانشگاه دولتی آستاراخان به عنوان نماد دوستی کشور ایران توسط استانداران گیلان و آستاراخان از برنامه های این سفر است.
همچنین ملاقات با استاندار آستاراخان ،سخنرانی در همایش تجار ایران و روسیه، پیگیری توافقات گذشته از جمله در زمینه های کاهش تعرفه های گمرکی ، بازدید از مرکز در حال ساخت سرای تجاری ایرانیان و بازدید از چند مرکز اقتصادی و مراکز کشتیرانی و بنادر و پیگیری تفاهمات افزایش خطوط هوایی، زمینی و دریایی از دیگر برنامه های این سفر دو روزه استاندار گیلان خواهد بود.
استاندار آستاراخان ماه گذشته با ارسال نامه ای از محمدعلی نجفی استاندار گیلان برای سفر به این استان دعوت کرده بود.
الکساندر ژیکلین در این دعوت نامه با اشاره به اینکه با افتخار سفر خود در اردیبهشت سال 93 را به یاد دارد، گفت: اعتقاد دارم که سفر شما در راس هیاتی از استان گیلان گام دیگری در جهت توسعه و گسترش همکاری های تجاری – اقتصادی سودمند دو جانبه و انساندوستانه بین مناطق ما خواهد بود و انجام این ملاقات ها و مذاکرات باعث اجرایی شدن توانمندی های مناطق ما در حوزه های مختلف می شود.
الکساندر ژیکلین استاندار آستاراخان روسیه اردیبهشت ماه سال 93 در راس هیات عالی رتبه سیاسی، تجاری و فرهنگی به گیلان آمد و ضمن دیدار با استاندار گیلان از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و نیز چند طرح تولیدی در شهرهای رشت و لاهیجان بازدید کرد.
در این سفر تفاهم نامه خواهر خواندگی شهرهای رشت و آستاراخان نیز به امضاء شهرداران این دو شهر رسید.
همچنین نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسللامی ایران با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان آذرماه 93 با حضور استاندار گیلان در آستاراخان برگزار شد.
شهر بندری آستاراخان در جنوب غربی بخش اروپایی روسیه بدلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می آید و هم اکنون با حضور 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز تجارت و بازرگانی در جنوب روسیه تبدیل شده است.