صوفی گفت:استاندارانی که جابه‌جا می‌شوند یا از کفایت مدیریتی لازم برای استانداری در مقصد بعدی برخوردار هستند و یا اینکه براساس ضوابط محض جابه‌جا می‌شوند و اگر مدیر موفقی نباشند، مشکلات مدیرتی خود را به استان دیگر و با شدت بیشتر منتقل می‌کنند.

یادداشت ندای گیلان:اعتدال براساس تئوری نظریه پردازان نه تنها فاقد جنبه‌های اصلاحی ‌نیست، بلکه روشی برای ایجاد اصلاحات سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جوامع گوناگون است.
 از این رو سیاستمداران اعتدالی باید از تغییرات گوناگون در سطوح‌ مختلف استفاده کنند. رئیس‌جمهور به عنوان سیاستمداری که خود را اعتدالی می‌داند در زمان انتخابات از لزوم ورکشیدن پاشنه‌ها سخن به میان آورد. سخنانی که بوی ایجاد تغییر و تحول در سطوح مختلف می‌داد. بعد از پیروزی در انتخابات وزیر کشور نیز بر این تغییرات تاکید داشت. همواره سخن از تغییر و تحول در استان‌های مختلف در دولت دوازدهم وجود داشته است و گاه در ابتدای دولت دوازدهم سخن از تغییر نیمی از استانداران شنیده می‌شد؛ استاندارانی که قرار بود جابه‌جا شوند و استاندارانی که باید کنار گذاشته می‌شدند. اما این نکته جای بررسی دارد که آیا استانداران جایگزین خواهند شد؟ استاندارانی که جابه‌جا می‌شوند یا از کفایت مدیریتی لازم برای استانداری در مقصد بعدی برخوردار هستند و یا اینکه براساس ضوابط محض جابه‌جا می‌شوند و اگر مدیر موفقی نباشند، مشکلات مدیرتی خود را به استان دیگر و با شدت بیشتر منتقل می‌کنند. استاندارانی که انتخاب می‌شوند یا استاندارانی هستند که مجرب بوده و قبلا سابقه استانداری داشته‌اند و یا افرادی هستند که قبلا چنین سابقه و تجربه‌ای نداشته‌اند که این اقدام ریسک بزرگی است. محوری‌ترین تصمیم‌گیری در رابطه با مدیریت کشور، انتخاب استانداران است. استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در منطقه ریاست عالی بر دستگاه‌های اجرایی دارند و ریاست بر کمیسیون‌های مختلف را بر عهده می‌گیرند و با هماهنگی با وزرا مدیران بخش را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که در راستای افزایش بهره‌وری استان و استفاده از مزیت‌های نسبی هر استان باشد. در نتیجه دولت هم باید بتواند پاسخگوی مردم بوده و هم سیاست‌های خود را در استان پیاده کند و هم در مجموع به حفظ آرامش و امنیت عمومی کشور کمک نماید. حفظ امنیت عمومی و اجرای سیاست‌های استانی دو وظیفه عمده استانداران است و از این طریق می‌توان با استفاده از استاندارانی که فهم دقیقی از توسعه دارند، با مشکلات اقتصادی و بیکاری مقابله کرد. استانداران با عملکرد مطلوب خود در استان‌ها می‌توانند گره از کار دولت باز کنند و اگر در این مرحله بی‌دقتی صورت بگیرد آنگاه آثار آن دامنگیر مردم و دولت خواهد شد. در نتیجه با توجه به نوع شعارهای دولت و انتظاراتی که مردم از منتخب خود در شهرهای گوناگون دارند لازم است استاندارانی تحولخواه انتخاب شوند.
علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و استاندار سابق گیلان