اسامی ١٧ وزیری که بیانیه برائت از احمدی‎نژاد را امضا نکردند ۴۳ دولتمرد دولت‎های نهم و دهم علیه احمدی‎نژاد بیانیه دادند؛ اما برخی سکوت اختیار کردند رضوانه رضایی‌پور: همزمان با دومین قرار بست‎نشینی احمدی‎نژادی‎ها در امام‎زاده صالح  که اتفاقا باز هم شخص رییس دولت سابق در آن حضور پیدا کرد تا برای آزادی زندانیان (شما بخوانید […]

اسامی ١٧ وزیری که بیانیه برائت از احمدی‎نژاد را امضا نکردند

۴۳ دولتمرد دولت‎های نهم و دهم علیه احمدی‎نژاد بیانیه دادند؛ اما برخی سکوت اختیار کردند

رضوانه رضایی‌پور: همزمان با دومین قرار بست‎نشینی احمدی‎نژادی‎ها در امام‎زاده صالح  که اتفاقا باز هم شخص رییس دولت سابق در آن حضور پیدا کرد تا برای آزادی زندانیان (شما بخوانید بقایی و مشایی) دعا کنند، وزرای هر دو کابینه نهم و دهم در بیانیه‌ای از اقدامات او تبری جستند و او را متهم به زمینه‎چینی برای جولان عوامل فتنه و دشمنان کردند. (اینجا)

آنان که پیش از این هم بارها در انتقاد از رییس خود ظاهر شده بودند و در گفت‌وگوهای مختلف از سوء مدیریت محمود احمدی‌نژاد روایت‌ها داشتند، (اینجا) این‎بار هم صف خود را از سایرینی که هنوز هم نمی توانند از حمایت او دست بکشند، جدا کرده اند.
در این بیانیه که از سوی ۴۳ نفز از اعضای کابینه های نهم و دهم امضا شده بود، نامه پراکنی‌های غیرمتعارف، طرح خواسته‌های غیرقانونی مانند برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، تضعیف نهادها و ارکان نظام اسلامی به بهانه نقد و اصلاح گری، عدم ترجیح مصالح ملی بر مسائل شخصی و گروهی مانند تکرار موضوع مهندسی انتخابات و … از سوی محمود احمدی نژاد مورد انتقاد قرار گرفته است.

اسامی ۴۳ دولتمرد سابقی که این بیانیه را امضا کردند، به این قرار است: مرتضی بختیاری (وزیر دادگستری)، مهردادبذرپاش (رئیس سازمان جوانان)، محمود بهمنی (رئیس بانک مرکزی)، امیرمنصوربرقعی (مدیریت و برنامه ریزی)، رضاتقی‎پور (وزیر ارتباطات)، حمیدرضا حاجی بابایی (وزیر آموزش و پرورش)، سیدمحمدحسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدشمس‎الدین حسینی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)، صادق خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی)، کامران دانشجو (وزیر علوم تحقیقات و فناوری)، پرویز داودی (معاون اول)، مجید دوستعلی (دبیر دولت)، محمدمهدی زاهدی (وزیر علوم تحقیقات و فناوری)، مسعود زریبافان (رئیس بنیادشهید)، محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات)، محمدحسین صفارهرندی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، زهره طبیب زاده نوری (معاون امور زنان و خانواده)، محمدحسن طریقت منفرد (وزیر بهداشت)، علیرضا طهماسبی (وزیر صنایع و معادن)، محمد عباسی (وزیر ورزش و تعاون)، فریدون عباسی (رئیس سازمان انرژی اتمی)، ابراهیم عزیزی (معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی)، علیرضا علی احمدی (وزیر آموزش و پرورش)، محمد علی آبادی(رئیس سازمان تربیت بدنی)، مهدی غضنفری (وزیر صنعت،معدن وتجارت)، محمود فرشیدی (وزیر آموزش وپرورش)، لطف الله فروزنده (رئیس سازمان منابع انسانی و معاون پارلمانی)، رستم قاسمی (وزیر نفت)، منوچهر متکی (وزیر امورخارجه)، صادق محصولی (وزیر کشور و رفاه)، عبدالرضا مصری (وزیر رفاه)، حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)، مصطفی محمدنجار (وزیر دفاع و کشور)، محمدجواد محمدی زاده (رئیس سازمان محیط زیست)، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی(معاون پارلمانی)، مسعود میرکاظمی (وزیر بازرگانی و نفت)، محمدناظمی اردکانی(وزیر تعاون)، مجید نامجو (وزیر نیرو)، فاطمه واعظ جوادی(رئیس سازمان محیط زیست)، احمد وحیدی(وزیر دفاع)، مرضیه وحید دستجردی(وزیر بهداشت)، سیدمهدی هاشمی(وزیر کشور)، اسدالله عباسی (وزیر تعاون).

البته هستند دولتمردانی که یا همچنان به سکوت خود در قبال رویکردهای احمدی‎نژاد ادامه داده اند و یا اینکه با وجود انتقاداتی که از او داشته اند، این بیانیه را امضا نکرده اند. آیا این دو دسته از دولتمردان همچنان دلشان با احمدی‎نژاد است؟ در ادامه اسامی آنان را بخوانید:

وزیرانی که مخالف احمدی‎نژادند اما بیانیه برائت از او را امضا نکردند
1- غلامحسین محسنی اژه‎ای وزیر اطلاعات کابینه اول محمود احمدی نژاد از جمله افرادی است که نامش در لیست امضا کنندگان نامه اعلام برائت از احمدی‎نژاد به چشم نمی خورد. البته او که این روزها در جایگاه معاون اول قوه قضاییه، هیچ ابایی از پاسخگویی به اظهارات رییس دولت های نهم و دهم ندارد و خط فکری خود را هم مدت هاست که از او جدا کرده و بارها نشان داده که هیچ صنمی با رییس دولت‎های گذشته ندارد و عدم امضای او به هیچ عنوان به معنی همراهی اش با احمدی نژاد نیست. او حتی اعلام کرده که در تاخیر برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است.
2-داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد دولت نهم که در دومین حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری که در سال 88 برگزار شد به تیم رقیب او یعنی محسن رضایی پیوست (اینجا)، اگرچه نامش در لیست 43 نفره وزیران معترض دیده نمی شود، اما او در سخنرانی های خود انتقاداتی را نسبت به نحوه مدیریت رییس دولت گذشته عنوان کرده و نشان داده که دیگر هیچ علقه ای بین او و آقای رییس وجود ندارد.
3-علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دولت دهم، اگرچه نامش در این لیست نیامده اما در سخنان گذشته خود از هشدارهایی می گفت که در مورد تحریم داده اما گوش شنوایی برای شنیده شدن آن از سوی دولتمرد دهم وجود نداشت. (اینجا)
4-کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم که روزی رییس دولت خود را از اعضای حلقه انحرافی نامید و گفت که او داشته های سیاسی خود را با این جریان از دست داده است نیز جایی در این لیست تبری جویان ندارد. (اینجا)
5-پرویز کاظمی، وزیر تعاون دولت نهم، اگرچه اولین فرد از کابینه بود که به دلیل رفتارهای رییس دولت نهم، عطای وزارت را به لقایش بخشید و در این چند سال هم همواره در قامت مخالف جدی او ظاهر شده است (اینجا) اما، نامش جایی در این لیست ندارد.
6- نام محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم هم که بارها انتقاداتش از سیاست رییس دولت به تیتر یک رسانه ها تبدیل شده بود، در این لیست دیده نمی شود.
7-مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم که مورد غضب محمود احمدی نژاد قرار گرفته بود تا آنجا که رییس دولت تصمیم به عزل او گرفت، هرچند جزء امضاکنندگان این بیانیه نیست اما از معترضان به سیاست های احمدی نژاد است و اقدام به افشاگری فسادهای گسترده مالی در آن دولت کرده است.
8-محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن دولت نهم هم که محمود احمدی نژاد را ضد ولایت‌ترین شخص زیر آسمان کبود معرفی می کند، از امضاکنندگان این بیانیه نیست.
9- کاظم وزیری هامانه وزیر نفت دولت نهم هم از جمله معترضین به محمود احمدی نژاد است که نامش در جمع 43 نفر دیده نمی شود.
10- امضای پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم هم که همه فرصت‌ها برای محمود احمدی نژاد را از دست رفته می دانست در این لیست دیده نمی شود.

وزیرانی که یا مدافع احمدی‎نژادند و یا سکوت را ترجیح داده‌اند

1- عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر رفاه دولت دهم، همچنان یار غار محمود احمدی نژاد است تا نبود نامش در لیست 43 نفره باعث تعجب هیچ کس نشود. او در تمام این سالها همراه او بوده و در بسیاری از سفرها هم او را همراهی می کند.
2-غلامحسین الهام، وزیر دادگستری دولت نهم از جمله افرادی است که آخرین اظهارات او همچنان برپایه حمایت از محمود احمدی نژاد قرار دارد و طبیعی است که نامش هم در این لیست مشاهده نشود.
3- علی نیکزاد جانشین رحمتی در کابینه دوم احمدی نژاد هم با پایبندی بر عهد خود با رییس دولت های گذشته، بیانیه 43 وزیری که از احمدی نژاد تبری جستند را امضا نکرده است.

و اما وزرایی که سکوت را ترجیح داده‎اند، از این قرارند:
4-علی اکبر محرابیان هم که مدتی تصدی وزارت صنایع را در دولت نهم برعهده داشت همچنان در سکوت است و هیچ واکنشی به اقدامات احمدی نژاد از خود بروز نمی دهد.
5-غلامحسین نوذری هم که جانشین وزیری هامانه پس از برکناری او از وزرات نفت شده بود از جمله کسانی است که همچنان ترجیح را بر سکوت می داند و کلمه ای در موافقت و یا مخالفت با رییس دولت گذشته نمی گوید.

6-محمدرضا اسکندری وزیر جهاد دولت نهم نیز همچنان به سکوت خود ادامه می دهد و بدون حتی یک اظهارنظر در موافقت و یا مخالفت با رییس خود، بیانیه وزیران را هم امضا نکرده است.

7-محمد رحمتی وزیر راه دولت نهم هم از جمله افرادی است که در ادامه سکوتش از زمان جدایی اش از کابینه، این بار هم دیگر وزیران را ذر اعلام برائت از احمدی‎نژاد همراهی نمی کند.

وفادارن به احمدی‏‎نژاد

آنچه خواندید معرفی اعضای کابینه نهم و دهم بود که هنوز خطشان را از او رسما جدانکرده‎اند. البته هستند کسانی که همچون گذشته سمت معاونت و مشاورت او را برعهده دارند و عهد اخوتشان با احمدی‎نژاد منقضی نشده است. جدای از عبدالرضا شیخ الاسلامی که وزارت رفاه را در دولت دهم برعهده داشت و این روزها ارتباط نزدیکتری از گذشته با رییس خود برقرار کرده، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و علی اکبر جوانفکر همچنان از حلقه نزدیکان او به شمار می روند. حلقه ای که تنها با بازداشت آنها و سکنی در اوین می تواند تنگ تر شود.

برای آنکه بدانید کدام‌یک از وزرای احمدی‎نژاد هم‌چنان به او وفادارند، این گزارش را بخوانید.

27215