سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هم اکنون ۳۰۰ نفر از هم استانی ها با علائم شبه آنفلوآنزا در بیمارستان بستری هستند،گفت:شاهد کنترل نسبی کرونا در گیلان هستیم لذا از هموطنان توقع داریم به گیلان سفر نکنند.

به گزارش ندای گیلان،دکتر محمدرضا نقی پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی، با بیان اینکه گیلان یک استان گردشگری و مسافرپذیر است، اظهار کرد: با توجه به کاهش محدودیت های تردد بین استانی، دلهره هجوم مسافرین از سایر استان ها به گیلان را داریم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند با دقت و احتیاط، افزود: نباید شرایط بازگشت موج اپیدمی ایجاد شود لذا مردم در موارد غیر ضروری از خانه خارج نشوند و فواصل فیزیکی و اجتماعی را رعایت کنند. اصناف نیز به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از مردم خواست نسبت به فاصله گذاری فیزیکی و هوشمند رفتار مسئولانه داشته باشند و بیان کرد: خوشبختانه شاهد کنترل نسبی کرونا در گیلان هستیم لذا از هموطنان توقع داریم به گیلان سفر نکنند، زیرا این ویروس خطرناک است و نمی توانیم به وضع موجود اعتماد کنیم.

نقی پور، با بیان اینکه در حال حاضر کرونا یک ویروس انسانی است، خاطرنشان کرد: این ویروس از انسان به انسان سرایت می کند و در برخی از موارد از انسان به حیوان منتقل شده است، اما ریشه اکثر ویروس های تنفسی حیوانات و نوعا پرندگان است که در انتقال بیماری به انسان نقش دارند.

وی عدم ارتباط با حیوانات در شرایط همه گیری کرونا را یکی از توصیه های سازمان بهداشت جهانی دانست و گفت: یکی از عواملی که موجب بروز شکل شدیدی از بیماری کرونا در افراد می شود و گاها نیاز به بستری پیدا می کنند، چاقی است؛ البته چاقی باید در فرم های شدید باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی، با بیان اینکه چاقی دارای تبعات منفی بر عملکرد بدن انسان است، تصریح کرد: اضافه وزن یکی از فاکتورهای منفی در تشدید عفونت است.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان، علائم ابتلا به کروناویروس را یک طیف دانست و عنوان کرد: گاهی افراد مبتلا به کرونا اصلا علائم ندارند و گاهی شکل کشنده بیماری بروز می کند لذا کرونا علائم غیر اختصاصی دارد و صرفا براساس علائم امکان تشخیص قطعی وجود ندارد.

وی کاهش حس بویایی و چشایی و اختلال گوارشی را از دیگر علائم دانست و یادآور شد: کرونا علائم شبه آنفلوآنزا دارد و حتما باید آزمایش تشخیص کرونا داد.

نقی پور، با بیان اینکه هم اکنون ۳۰۰ نفر از هم استانی ها با علائم شبه آنفلوآنزا در بیمارستان بستری هستند، اظهار کرد: افراد مسن بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت گروه پرخطر محسوب می شوند و باید در خانه بمانند.

منبع:ایسنا