یووال اشتاینیتز، وزير انرژي اسرائيل هشدار داده كه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با كمك ايران و روسيه در شمال سوريه جنگ بزرگي به راه انداخته كه مي تواند باعث شود ايران با رژیم اسرائيل مرز مشترك پيدا كند و تهديدي بزرگ براي این رژیم ايجاد شود.

به گزارش ندای گیلان به نقل از هاآرتص، يوال اشتاينیتز، وزير انرژي اسرائيل، روز يكشنبه هشدار داد، پيروزي نهايي براي دولت سوريه در جنگ داخلي اين كشور مي تواند به اين معنا باشد كه ايران با رژیم اسرائیل (سرزمین های اشغالی) مرز مشترك پيدا مي كند.

وزير انرژي اسرائيل كه همچنين يك مقام امنيتي این رژیم است، در سخنراني خود در شهرستان بئر الشبع گفته: پيروزي هاي اخير دولت سوريه عليه گروه هاي تروريستي از جمله داعش، مي تواند شبيه به تهديدي باشد كه ايران از طريق حماس بر ما وارد كرده است.

اين مقام اسرائیلی كه در يك رويداد فرهنگي در  بئر الشبع حاضر شده بود، در صحبت هاي خود اضافه كرده است: من مي ترسم كه قيمت پيروزي دولت بشار اسد بر گروه تروريستي داعش اين باشد كه ايران در مرزهاي شمالي ما حاضر شود.

او در ادامه افزوده است: اين امر مي تواند يك خطر واقعي براي اسرائيل باشد كه همچنين ترك ها و قبرسي ها را نيز تهديد خواهد كرد، چون هيچ یک از كشورهاي منطقه حاضر نيستند كه حضور فعال ايران را در آب هاي مديترانه شاهد باشند.

اشتاينیتز همچنین در گفته هاي خود به اين موضوع اشاره كرده که تمايل به شكست گروه تروريستي داعش، باعث شده تا تهديد ايران و حزب الله ناديده گرفته شود. وی در ادامه سخنانش بدون هيچ گونه اشاره اي به جنايات وحشيانه گروه هاي تروريستي سوريه از جمله داعش، النصره و جيش الاسلام و همچنين حاميان نظامي و مالي آنها گفته است: استان حلب مي تواند براي بشار اسدي كه در سال هاي اخير 250 هزار نفر را كشته و بيش از 11 ميليون نفر را آواره كرده است، يكي از بزرگ ترين و استراتژيك ترين دستاوردها در طول سال هاي اخير باشد.

اين مقام سياسي اسرائيلي با ابراز نگراني شديد از افزايش نفوذ ايران در حوزه مديترانه افزوده است: اين موضوع ممكن است آغاز سركوب مخالفان دولت سوريه در استان حلب باشد و در اين حال مشكل ما اين است كه اين مهم مي تواند نقطه عطفي در براي پيروزي ها بعدي دولت بشار اسد با حمايت ايران و روسيه باشد كه ما را با ايران هم مرز مي كند.

اشتاينیتز در بخش ديگري از سخنان خود هشدار داده است كه پيروزهاي پياپي ارتش سوريه «مي تواند به تهديدي بزرگ و استراتژيك براي ما تبديل شود و تونل هاي دسترسي ايران را به حزب الله در لبنان و حماس در غزه فراهم كند».

اين عضو كابينه نتانياهو همچنين با معرفي دولت بشار اسد به عنوان «دولت دست نشانده ايران در سوريه» تأكيد كرده است كه «ما بايد مراقب باشيم تا اين وضعيت در آينده برايمان دشواري ها و تهديدات جديدي را ايجاد نكند، چون آنچه در سوريه اتفاق مي افتد، براي ما بسيار خطرناك است و مي تواند با تبديل بلندي هاي جولان به مرز مشترك ما با ايران به سرانجام برسد.

هاآرتص می افزاید، سخنان وزير انرژي اسرائيل در حالي مطرح مي شود كه نيروهاي ارتش سوريه با كمك نيروهاي نظامي ايران و روسيه در روزهاي اخير حملات بسيار سنگيني عليه گروه هاي تروريستي در استان حلب در شمال سوريه ترتيب داده اند و اين حملات در پنج سال اخير يكي از تعيين كننده ترين عمليات هاي نظامي عليه تروريست ها بوده است.

گفتني است، اخيراً نيروهاي نظامي ارتش سوريه با كمك نيروهاي مردمي و همچنين پشتيباني حملات نظامي روسيه توانسته اند در استان شمالي سوريه يعني حلب به توفيقات چشمگيري دست يايند و گروه هاي تروريستي را در چندين جبهه با شكست هاي سنگين روبه رو كنند كه از جمله آن مي توان به آزادسازي دو شهر استراتژيك نُبُل و الزهرا اشاره كرد.

به نظر مي رسد، نگراني هاي مقامات سياسي اسرائيل از آن جهت مطرح مي شود كه آن ها مي دانند با فتح كامل استان حلب توسط نيروهاي ارتش سوريه، گلوگاه حياتي گروه هاي تروريستي در مرز با تركيه از بين خواهد رفت و اين موضوع مي تواند مقدمات پيروزي هاي ديگر ارتش سوريه را فراهم كرده و تهديداتي جدي براي اسرائيل ـ كه هم اينك نيز از سوي حماس و حزب الله مورد تهديد قرار مي گيرد ـ ايجاد شود/تابناک