ندای گیلان: ملاک اين آمارگيري را حداقل يک بار استفاده از اينترنت در سال است و اکنون مقدار این شاخص در کشور برابر 30 درصد می‌باشد

به گزارش ندای گیلان ،چهارمين دوره طرح آمارگيري «استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات» از پانزدهم بهمن‌ماه سال جاری به مدت يک‌ماه همزمان با سراسر كشور در استان گیلان در حال اجرایی شدن است.

وحید طیفوری،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان ، از اجرای چهارمين دوره طرح آمارگيري «استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات» از پانزدهم بهمن‌ماه سال جاری به مدت يک‌ماه همزمان با سراسر كشور در استان خبر داد و اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات، محاسبه‌ ضريب نفوذ اينترنت و برخي شاخص‌هاي بين‌المللي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح استان‌هاي كشور و تهیه اطلاعات قابل ارایه به مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه‌ مخابرات بین‌المللی (ITU) برای انجام مقایسه‌های بين‌المللي است.

وی ادامه داد: در اين طرح، با مراجعه‌ مأموران آمارگيري به خانوارهاي تعيين شده، پرسش‌نامه‌ طرح به دو شيوه‌ مصاحبه‌‌ حضوري و خوداظهاري تكميل مي‌شود.

طیفوری با بیان اینکه طرح مذکور پیش از این در سال‌هاي 1387، 1389 و 1392 با همكاري مركز آمار ايران و سازمان فناوري اطلاعات اجرا شده است، به نتایج این طرح در سال 1392 اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج سال 1392، ‌ضريب نفوذ اينترنت در جمعیت 6 سال و بیشتر استان گیلان 22.7 درصد بوده است. به عبارتی از هر 100 نفر افراد 6 سال به بالا،‌حدود 22.7 نفر در اين سال از اينترنت استفاده كرده‌اند.

وی  ملاک اين آمارگيري را حداقل يک بار استفاده از اينترنت در سال عنوان و تصریح کرد: مقدار این شاخص در کشور برابر 30 درصد می‌باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه بر مبنای امتیاز IDI )شاخص‌های توسعه)،  ICT (سازمان جهانی مخابرات) ITU (وضعیت توسعه فاوا) استان‌های کشور را به سه گروه خوب، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی می‌کند، متذکر شد: بر اساس آخرین ارزیابی سازمان فناوری اطلاعات ایران در سال 1393، استان گیلان با رتبه 13 در گروه استان‌های متوسط قرار دارد. در این سال استان‌های تهران، مازندران، سمنان و یزد به ترتیب استان‌های برتر از نظر این شاخص ارزیابی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمارهای حاصل از این طرح شناخت ویژگی‌ها و ظرفيت‌هاي موجودی است كه در حوزه ICT در كشور وجود دارد و مي‌تواند فرصت‌ مناسبي را در بهبود مسائل ‌اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جامعه  فراهم كند، بنابراين با پيمايش کمی این شاخص‌ها می‌توان به نتايجی براي بهبود فضاي مجازي و برنامه‌ريزي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي  و اجتماعي مربوط به آن دست یافت./منبع :ایسنا