خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد موانع پیش روی اجرای توافق هستهای، نوشته است که تجار اروپایی که از تداوم مشکلات بانکی و ناممکن بودن سرمایهگذاری کلان در ایران ناخرسند هستند، امیدوارند انتخاب هیلاری کلینتون به ریاستجمهوری آمریکا، جانی در برجام بدمد.

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان ، خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد موانع پیش روی اجرای توافق هستهای، نوشته است که تجار اروپایی که از تداوم مشکلات بانکی و ناممکن بودن سرمایهگذاری کلان در ایران ناخرسند هستند، امیدوارند انتخاب هیلاری کلینتون به ریاستجمهوری آمریکا، جانی در برجام بدمد.

بنا بر این گزارش، هرچند که این تجار میدانند که انتخاب کلینتون هم به معنی سرازیر شدن به بازار ایران نیست، اما در عین حال امیدوارند که تداوم قدرت دموکراتها، عدم اطمینانی را که در برابر برجام قرار دارد، مرتفع کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: گروههای تجاری میگویند این مسئله میتواند به ورود قدرتمندتری به بازار ایران در سال 2017، منجر شود، به خصوص اگر در نیمه دوم سال و پس از پیروزی کلینتون، حسن روحانی رئیسجمهور میانهرو ایران در ماه می بار دیگر انتخاب شود.

متیو اتورنیو مشاور شرکتهای فرانسوی در مورد بازار ایران، میگوید: اگر کلینتون و روحانی پیروز شوند، دریچه فرصتی به وجود میآید که از آنچه الان هست بسیار بزرگتر خواهد بود.وی افزود: این چیزی است که بانکها و شرکتهای اروپایی منتظرش هستند.

رویترز با بیان اینکه بعد از رفع تحریمهای ایران در ماه ژانویه، بسیاری از شرکتهای اروپایی با اطلاع از پتانسیل بالای اقتصاد ایران، آماده ورود به این کشور بودند و برنامههای گستردهای در این زمینه داشتند، نوشته است: اما ظرف چند ماه این خوشحالی رنگ باخت و جای خود را به ناخرسندی از جانب هر دو طرف داد.

بنا بر این گزارش، مهمترین مانع در مسیر تجارت با ایران بیمیلی بانکهای بزرگ برای تأمین مالی قراردادهای تجاری با ایران است، چراکه این بانک نگران این هستند که با این کار تحریمهای یکجانبه آمریکا را نقض کرده و با جریمههای کلان مواجه شوند.

با وجود آنکه وزارت خزانهداری آمریکا دستورالعملهایی را برای کاهش این موانع صادر کرده، اما حتی جان کری وزیر خارجه آمریکا هم این هفته در نشستی در لندن اذعان کرد که هنوز تجارت با ایران دشوار است. به نوشته رویترز، مقامات آلمانی اخیرا در دیدار با دنیل فرید هماهنگکننده تحریمهای ایالات متحده، نارضایتی خود را از این وضعیت ابراز کرده اند.

نویسنده گزارش تأکید کرده است که همه طرفها متعتقدند که فارغ از اینکه چه کسی در آمریکا رئیسجمهور میشود، این مشکلات کم و بیش ادامه پیدا میکند، چراکه برخی از مشکلات به ساختار بانکی ایران بازمیگردد.

فریدولین استراک رئیس بخش بازارهای بینالمللی فدراسیون صنایع آلمان میگوید: همه میدانند که تقویت روابط اقتصادی ما (با ایران) روندی طولانی و گام به گام خواهد بود.با این وجود، انتخاب کلینتون میتواند پیام مثبتی برای اروپا باشد، چراکه وی از برجام حمایت کرده و جیک سالیوان مشاور ارشد او از کسانی بوده که نقش مهمی در مذاکرات با ایران در عمان داشته است.

در مقابل ترامپ برجام را یکی از بدترین توافقهای تاریخ توصیف کرده است. به نوشته رویترز، چشمانداز پیروزی ترامپ مایه نگرانی اروپاییها شده است.

بنا بر این گزارش، اخیرا تحرکاتی در زمینه همکاری بانکها با ایران باز شده و به عنوان نمونه بانکهای متوسط آلمانی تحت فشار مشتریانشان برخی محدودیتها برای تجارت با ایران را رفع کردهاند.رویترز در ادامه نوشته است که در ماههای اخیر تقاضا برای ورود به بازار ایران افزایش یافته و همین حالا هم چندین شرکت خارجی از جمله شرکت خودروسازی پژو فرانسه از گشایش بازارهای ایران منتفع شدها ند.