هادی حق شناس گفت: به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال در حال تحمیل کردن خود بر سیاست‌های بانک‌های مرکزی دنیا باشند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،هادی حق شناس کارشناس اقتصادی و نماینده اسبق مردم انزلی در گفتگویی در خصوص ارزهای دیجیتال اظهار داشت:  ارز دیجیتال درواقع پول نویی است و بزرگترین ویژگی‌اش این است که وابستگی به هیچ یک از دولت‌ها ندارد.

وی  افزود:گرچه تاکنون این نوع پول یا همان ارز دیجیتال مورد تایید غالب بانک‌های مرکزی قرار نگرفته، به عبارت دیگر درواقع بانک‌های مرکزی درخصوص ضمانت آن هیچگونه اظهارنظر یا تعهدی ایجاد نکرده‌اند، اما این نوع پول هر سال نسبت به سال گذشته طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد در آینده به معنی واقعی جایگزین پول رایج کشورهای دنیا باشد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه دقیقا به همین دلیل است که در شرایط تحریمی که الان در آن بسر می‌بریم و تحریم‌هایی که بر روی نقل و انتقال‌های پول برای بانک‌های ما ایجاد شده، شاید راهی برای دور زدن باشد یا کشورهای مشابه‌ای که مشکل نقل و انتقال ارز داشته باشند خاطرنشان کرد: اما در ایران به دلیل اینکه قیمت برق، قیمت جهانی نیست تولید این نوع ارزهای دیجیتالی ارزان‌تر تمام می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که در مناطق مختلف کشور چنین کارهایی انجام می‌گیرد که وزارت نیرو و وزارت ارتباطات توصیه کرده‌اند که اگر این نوع ارزها در مکانی تولید شود، قیمت برق را واقعی دریافت می‌کنند یا نیروگاه‌های بخش خصوصی مجاز باشند که چنین ارزهایی را در ایران تولید کنند.

 

حق شناس با تاکید بر اینکه منهای اینکه هزینه تولید چه عددی خواهد شد یا در ایران فعلا با توجه به ارزان بودن انرژی، ارزان تمام خواهد شد به شکل محتوایی اگر به بررسی موضوع بپردازیم، درواقع اتفاق بزرگی است که در بازار پول در حال شکل‌گیری است بیان داشت: دقیقا مثل همین فضای مجازی که تقریبا یک دهه است همه نوع کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده، شاید اگر مثلا دو یا سه دهه گذشته کسی درخصوص اثرگذاری فضای مجازی بحث می‌کرد، احتمالا نمی‌توانست آنچه امروز اتفاق افتاده را به طور کامل پیش‌بینی کند. همین سرنوشت را امروز در مورد ارزهای دیجیتال درحال ملاحظه کردن هستیم.

نماینده عالی دولت در استان گلستان گفت: در اقتصاد می‌گوییم؛ زمانی یک شیء پول است که بتواند سه کار را انجام دهد. اولا، بتواند ابزار مبادله باشد. ثانیا، ابزار ذخیره ارزش یا همان حاصل کار باشد و ثالثا، بتواند ابزار قیمت گذاری یا سنجش باشد.

وی افزود:حالا ارزهای دیجیتال هم کم‌کم می‌روند که این سه نقش را بازی کنند و اگر مورد پذیرش عامه مردم که در اینجا باید بگوییم، صرفا مردم نیستند بلکه همه جهانیان است، اگر این را بپذیرند، آنگاه دیگر فرقی نمی‌کنند که بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها بپذیرند یا نپذیرند، جایگزین پول خواهد شد.

حق شناس در پایان خاطرنشان کرد:به هر حال باید ببینیم که در نهایت بانک‌های مرکزی چه رفتاری در مورد ارزهای دیجیتالی خواهند کرد. اما به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال در حال تحمیل کردن خود بر سیاست‌های بانک‌های مرکزی دنیا باشند.