ندای گیلان:رئیس‌جمهور ترکیه در اولین سخنرانی خود، ۴ روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، از احزاب برنده انتخابات خواست خودخواهی‌های خود را کنار بگذارند تا دولت ائتلاف هرچه سریع‌تر تشکیل شود. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجوان خارجی مقیم ترکیه حاضر شد و پس از سخن گفتن در خصوص […]

ندای گیلان:رئیس‌جمهور ترکیه در اولین سخنرانی خود، ۴ روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، از احزاب برنده انتخابات خواست خودخواهی‌های خود را کنار بگذارند تا دولت ائتلاف هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجوان خارجی مقیم ترکیه حاضر شد و پس از سخن گفتن در خصوص مسائل جهانی که بی‌ربط با حضور دانشجویان خارجی نبود، به انتخابات پارلمانی اخیر کشورش پرداخت.

اردوغان در بخش خارجی سخنان خود گفت که ترکیه متعهد است کماکان از مسلمانان برمه و ایزدی‌های عراق حمایت کند و دست دوستی خود را به سمت آنان دراز می‌کند؛ انتشار تصاویر کامیون‌های امدادی حامل خمپاره و فشنگ که از ترکیه به سمت سوریه می‌رفتند و برخورد قهرآمیز دولت با رسانه‌های منتشرکننده این تصاویر یعنی روزنامه جمهوریت، دولت اردوغان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

در این دور از انتخابات، حزب اردوغان یعنی «عدالت و توسعه» نتوانست آرای لازم برای تشکیل مجدد کابینه‌ای تک‌حزبی را به دست آورد و حال مجبور است با یکی دیگر از احزاب ائتلاف کند؛ ائتلافی که برای تشکلیش 44 روز بیشتر وقت نیست و خواسته‌های احزاب، این تشکیل را سخت کرده است.

اردوغان در ابتدا به همین خواسته‌ها که غالباً در شکل سهم‌خواهی از کابینه‌های تأثیرگذار مطرح شده پرداخت و گفت: «همه احزاب خودخواهی‌ها را کنار بگذارند و فوراً دولت تشکیل شود؛ حزب من به سهم خود این کار را خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور ترکیه به پوشش اخبار کشور از سوی رسانه‌های خارجی هم پرداخت و گفت: «تصویری که رسانه‌های غرب از من ارائه می‌دهند، تصویری زشت است ولی این اقدام آنها نشان می‌دهد که ما در حال پیمودن راه صحیح هستیم.»

در تنظیم این خبر از نوشته‌های خبرنگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه دیلی‌صباح ترکیه استفاده شد.