استاندار گیلان گفت: با در نظر داشتن ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، جهت‌گیری باید ارتقاء سطح کیفی تولید محصولات کشاورزی با هدف افزایش سهم صادراتی و بهبود معیشت کشاورزان باشد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،اسدالله عباسی در دیدار معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، به توانمندی‌های گیلان در حوزه کشاورزی اشاره و بیان کرد: اشتغال و اقتصاد گیلان به میزان قابل توجهی به فعالیت های کشاورزی ارتباط دارد .

وی گیلان را قطب تولید چای کشور خواند و افزود: افزون بر ۵۰ هزار خانوار استان از طریق چایکاری امرار معاش می کنند و بر این مبنا ، به‌زراعی باغات چای و ارائه تسهیلات به چایکاران ، موضوعی قابل اهمیت است.

استاندار گیلان تولید چای کیفی با رویکرد افزایش سهم صادراتی کشور از تولیدات کشاورزی را زمینه ساز بهبود سطح معیشتی چایکاران بیان کرد.

استاندار گیلان همچنین به تولید کیوی در گیلان اشاره و ایجاد زنجیره ارزش این محصول ، حمایت از سرمایه گذاران این حوزه بویژه راه اندازی سردخانه های نگهداری محصول را مورد تأکید قرار داد.

 عباسی برنج را از دیگر ارقام استراتژیک گیلان دانست که با نزدیک شدن به آغاز زراعت آن، دغدغه کشاورزان این بخش برای تامین آب وجود دارد و گفت: اگرچه سفره های زیرزمینی، ذخایر پشت سد و چاه هایی در اختیار داریم ولی در بخش آب، به دستگاه های مربوطه تکلیف کرده ام به صورت جهادی موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

در این دیدار محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز به غنی بودن گیلان در حوزه کشاورزی و سهم آن در اقتصاد کلان کشور اشاره و بیان کرد: ایران با حدود ۳۸۰ هزار تن کیوی ، چهارمین کشور تولیدکننده این محصول در جهان است.

وی با بیان اینکه یک درصد از کیوی داخلی در استان گلستان و مابقی در استان های گیلان و مازندران تولید می‌شود ، صادرات ۱۷۶هزار تن کیوی در سال گذشته را یادآور شد.

وی با اظهار این مطلب که در حوزه چای نیز از سال گذشته تمرکز بر تولیدات استان گیلان قرار گرفت، افزود: امسال برای اولین بار یارانه نهال به سازمان چای اختصاص داده شده و باید این مهم در دستور کار قرار گیرد.

برومندی به مصوبات سفر رییس جمهوری به گیلان در حوزه کشاورزی به ویژه چای اشاره و اضافه کرد: به‌زراعی و احیای باغات چای و به دنبال آن ایجاد اشتغال پایدار که توسعه اقتصادی را به دنبال دارد ، از تاکیدات دولت مردمی سیزدهم است.

وی در ادامه سخنانش به شهرک‌های گلخانه‌ای گیلان در شهرستان‌های ماسال، رضوانشهر، انزلی، شفت و سیاهکل اشاره و این شهرک‌ها را دارای توان تولیدی بالایی عنوان کرد که می‌توانند به قطب درآمدی گیلان تبدیل شوند.