رییس سازمان اورژانس کشور از ارایه خدمات اورژانسی رایگان به زائران ایرانی در کشور عراق خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، پیرحسین کولیوند- رییس سازمان اورژانس کشور در سفر به کشور عراق طی دیدار با مسوولان وزارت بهداشت این کشور، تفاهم نامه ای را در خصوص مراسم اربعین به امضا رساند.
کولیوند در این خصوص گفت: در این تفاهم نامه علاوه بر تعداد آمبولانس و اتوبوس آمبولانس هایی که برای جابجایی و کمک به انتقال مصدومان و مددجویان لازم می باشد درمورد مقدار دارویی که توسط مرکز پزشکی هلال احمر باید ارسال شود نیز، صحبت شد.
رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه طی این تفاهم نامه هزینه استفاده از خدمات اورژانسی در کشور عراق برای تمامی زائران رایگان است تاکید کرد: این موضوع نه تنها برای مراسم اربعین بلکه برای مراسم عاشورا، ایام محرم، نیمه شعبان، عرفه و در واقع مناسبت های مختلفی که تجمع انبوه زائران کشورمان در عتبات عالیات را داریم، برقرار است و اگر هموطنان ما در این ایام به خدمات اورژانس از بیمارستان های عراق نیاز داشته باشند به صورت رایگان و با کیفیت به آنها ارایه خواهد شد.


وی اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر شد همان خدمات پزشکی که کشور عراق به تبعه خود ارایه می دهد را به زائران ایرانی نیز ارایه بدهد و امسال تعداد قابل توجهی از پزشکان متخصص ما نیز می توانند در بیمارستان های عراق به زائران خدمات ارایه نمایند.
رییس سازمان اورژانس با بیان اینکه برای همکاران بخش بهداشت و مدیریت بیماری های واگیر که در قالب یک کارگروه مشترک به عراق اعزام می شوند کارت شناسایی وزارت بهداشت عراق نیز صادر می شود، گفت: تا در این خصوص در قالب یک کارگروه مشترک بر تمام مواکب، هتل ها، تکایا و حسینیه ها نظارت و از بروز بیماری های واگیر، پیشگیری نمایند. 


کولیوند با اشاره به مباحث آموزشی، تصریح کرد:  در این تفاهم نامه همچنین مقرر شد تعدادی از افراد مسلط به زبان انگلیسی و عربی نیز به این کشور اعزام شوند تا از طرف عراقی از مجاری قانونی کمک بگیرند و این مطالب آموزشی به آنها ارایه شود.
وی در ادامه حضور چهار تن از سازمان اورژانس کشور در قرارگاه های بهداشت و درمان کربلا، نجف، سامرا و کاظمین را به منظور  رصد و پایش افراد به مراکز درمانی، از جمله دیگر مفاد تفاهم نامه مذکور عنوان کرد.

 کولیوند در پایان با اشاره به اینکه تعدادی بالگرد، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس نیز در مرزهای ایران به صورت آماده باش حضور دارند تا در صورنت نیاز وارد کشور عراق شوند، تصریح کرد: مسیرهایی که قرار است آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس ها و درمانگاه ها و بیمارستان های سیار مستقر شوند محل آنها به وسیله GPS مشخص می شود تا اطلاع رسانی آن به تمامی زائران انجام گیرد.
گفتنی است: در این سفر جلسه ای نیز با حضور رییس سازمان اورژانس کشور با سفیر عراق در خصوص کمک هایی که بعد از این تفاهم نامه می توان انجام داد، برگزار شد.