رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت گفت: ارائه خدمات الکترونیک منجر به کاهش رانت های اطلاعاتی می شود.

به گزارش ندای گیلان،در شصت و پنجمین جلسه صحن شورا، رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای رشت، روز دانشجو را تبریک گفت و اظهار داشت: جامعه امروز به سختی پیش می رود. بعد از تصویب منع بکارگیری پیشکسوتان و بازنشستگان امیدواریم بعد از سالها بستر استفاده از ظرفیت جوانترها در مدیریت شهری فراهم شود و این ورود می تواند خون جدیدی در حوزه مدیریت کشور وارد کند.

رضا رسولی افزود: جوانان و دانشجویان در بزنگاه های تاریخ معاصر و انقلاب نقش آفرین بودند و توانستند تحولات سیاسی و اجتماعی ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون عمران ضمن گرامیداشت روز معلولین بیان داشت: شرمنده ایم که نتوانستیم فضاهای عمومی را برای معلولین مناسب سازی نماییم تا بهتر بتوانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

رسولی، یاد و خاطره میرزا کوچک جنگلی را گرامیداشت و آرزو نمود، اعضای شورا و نمایندگان مردم در راه پیشرفت و توسعه ثابت قدم باشند.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به رانت موجود در شهرداری و عوامل ایجاد کننده آن در حوزه صدور پروانه ابراز نمود: بهترین راه حل، شفاف سازی در حوزه عملکردی شهرداری است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد در یک منطقه ۵ دفتر مهندسی، ۲۰ درصد به لحاظ تعداد و ۶۰ درصد به لحاظ مساحت پروانه های ساختمانی صادر شده است و نشان می دهد در این دفاتر، ساخت و سازهایی با مساحت بالا صورت می گیرد و به نوعی به دنبال درشت دانه ها هستند.

رسولی با ارائه راهکار تصریح کرد: ابتدا ساختار طرح تفصیلی را باید اصلاح کنیم. انتظاراتی که ما داریم عرف در ساخت و ساز نیست بلکه بخش زیادی منطبق بر این نکته است که
ضوابط ۱۱۹ صفحه ای که باید به فلوچارت تبدیل شده و پس از تصویب بصورت خدمات الکترونیکی در دسترس همگان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: ایجاد پایگاه اطلاعاتی مکانمند در شهرداری واجب است. وقتی اطلاع رسانی شفاف به درستی در شهرداری صورت نگیرد، رانت اطلاعاتی در شهرداری صورت می گیرد.
برای جلوگیری، راهکارهای مشخصی هم وجود دارد. اگر اراده ای برای همکاری باشد، می توانیم به نتیجه برسیم. با ایجاد یک سری زیر ساخت ها، ردیابی و ارایه اطلاعات یکسان به همه شهروندان می توانیم، مسیر درستی را طی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به وضعیت بقرنج دیگر شهرداری های کشور به لحاظ منابع درآمدی ابراز کرد: در مدت اخیر به دلیل فقدان ثبات در مدیریت شهری، لغو ماده ۱۱ از دفترچه عوارض باعث شد از یک منبع درآمدی باز بمانیم.
امیدوارم با ثبات مدیریتی در شهرداری و همدلی اعضای شورا بتوانیم به آرمان های روزهای نخست فعالیت پایبند بمانیم و انسجام خوبی هم بین ترکیب مدیریت شهری ایجاد کنیم. اگر هدف ما توسعه و تعالی رشت است، باید به مسیر درست برگردیم.

عضو شورا افزود: امروز دست مودت و اتحاد بسمت همه همکاران دراز میکنم. امروز دیوار شهرداری رشت و مدیریت شهری نه تنها کوتاه نیست، بلکه اصلا دیواری نیست. باید کنار هم قرار گرفته و پاسخگوی آیندگان باشیم.