خبرگزاری ندای گیلان: به نقل از پایگاه خبری النشره، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان امروز در سخنرانی خود در پارلمان اروپا بدون اشاره به رویکرد طائفه ای کشورش در جهان و دخالت های ریاض در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی آشکار و رسمی از گروه‌های مسلح مدعی شد […]

خبرگزاری ندای گیلان: به نقل از پایگاه خبری النشره، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان امروز در سخنرانی خود در پارلمان اروپا بدون اشاره به رویکرد طائفه ای کشورش در جهان و دخالت های ریاض در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی آشکار و رسمی از گروه‌های مسلح مدعی شد که “ایران با رویکرد طائفه ای در تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورها است”.

الجبیر که کشورش از سه سال پیش جنگی تمام عیار را علیه یمن به راه انداخته و از انواع سلاح ها برای کشتار غیرنظامیان این کشور استفاده کرده است، بار دیگر ایران را به زعم خود متهم کرد که “موشک های بالستیک” در اختیار نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار داده است.

وزیر خارجه عربستان مدعی شد: “عناصر مسلح جنبش انصار اللهِ مورد حمایتِ ایران به همگان در یمن حمله کرده اند و آنها از ایران موشک های بالستیک دریافت می کنند”.

وی بدون اشاره به اقدام عربستان در محاصره همه جانبه هوایی، زمینی و دریایی یمن و مانع تراشی در برابر رسیدن کمک های انسانی به مردم این کشور که به بروز قحطی و گرسنگی و شیوع بیماریهای واگیر دار از جمله وبا و دیفتری در یمن – به اذعان سازمان های بین المللی- منجر شده است، مدعی شد: جنبش “انصار الله باعث گرسنگی در یمن شده اند و مانع از رسیدن کمک ها به یمنی ها هستند و (به زعم وی) این کمک ها را به سرقت می برند”.

الجبیر همچنین اتهامات کشورش علیه قطر را تکرار کرد و گفت: “به قطر می گوییم که مخالف تروریسم و مخالف حمایت این کشور از تروریسم هستیم”.

الجبیر بدون اشاره به اعلام حمایت علنی و رسمی کشورش از تروریست ها در سوریه که باعث ویرانی، کشتار و آوارگی میلیونها شهروند سوری در سالهای گذشته شده و در عین حال با اذعان تلویحی به شکست نقشه ریاض برای سرنگون کردن دولت سوریه از طریق نظامی گفت: “می خواهیم که به سازشی سیاسی در سوریه دست یافته شود. این تنها راه حل است”.

الجبیر که در گذشته بارها بر لزوم کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت تاکید کرده بود، با اذعان تلویحی به شکست ریاض در رسیدن به این هدف، سطح خواسته های خود را پایین آورد و این بار خواهان فشار بر بشار اسد شد و گفت: “باید به بشار اسد رئیس جمهور سوریه فشار آورده شود تا در قبال راه حل سیاسی جدیت نشان دهد”.

وی در عین حال مدعی شد: “ما با روسیه برای فشار بر نظام اسد در تماس هستیم”. وزیر خارجه عربستان که اتباع کشورش بیشترین حضور را در گروههای تروریستی از جمله داعش در عراق داشتند و براساس گزارش وزارت دفاع عراق، دولت سعودی چشم خود را به روی آمدن آنها به عراق بست و حتی با دولت عراق در زمینه ارایه اسامی و مشخصات آنها همکاری نکرد، این بار به زعم خود از “تصمیم کشورش برای حمایت از عراق برای مقابله با داعش سخن گفت” و تصریح کرد: “ما در مرحله بازسازی روابط با عراق هستیم و برای حمایت از عراق از همه راهها به منظور تضمین عدم بازگشت گروه داعش تلاش می کنیم”.

[ad_2]

Source link