رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، آمریکا را به تلاش برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برای حمایت از یگان های مدافع خلق ی. پ. گ کردهای مسلح سوریه متهم کرد.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از شبکه خبری الجزیره، اردوغان افزود: با وجود ادامه گفت و گو ها میان ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن از مرزهای سوریه و عراق تا شرق رود فرات، اختلافات اساسی همچنان پابرجاست.

رئیس جمهوری ترکیه که کشورش یگان های مدافع خلق را گروه تروریستی می داند، مدعی شد که آنکارا به دنبال پاکسازی کامل شمال سوریه از حضور گروه های تروریستی است، اما واشنگتن می خواهد همزمان با ترکیه و کردهای این منطقه همکاری کند.

وی با اشاره به تشکیل گشتی های مشترک میان ترکیه و آمریکا در منطقه شرق فرات گفت: با پنج فروند بالگرد و نهایتا ۱۰ گروه گشت زنی، نمی توان در شمال سوریه منطقه امن ایجاد کرد. چنانچه تا پایان سپتامبر (مهر ماه) منطقه امن مورد نظر ما در شرق فرات تشکیل نشود، مجبور خواهیم بود طرح ویژه و جایگزین خود را عملیاتی کنیم.

عملیات گشت زنی مشترک نیروهای ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه از روز گذشته (یکشنبه) آغاز شده است. ترکیه و مقام‌های نظامی آمریکا هفتم اوت (۱۶ مرداد ماه) توافق کردند تا منطقه امن و مرکز عملیات‌ مشترک در شمال شرق سوریه ایجاد کنند.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ. گ» شده است.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (سوم شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری برخی گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

دمشق با اشغالگر خواندن آنکارا در عملیات نظامی در عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.