عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت و مجلس با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان به این نتیجه رسیده اند که باید به فناوری بارورسازی ابرها دست یافت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ابراهیم نجفی با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در بودجه سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود اظهار کرد: این مبلغ در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تمام شد و دولت ناچار است ۱۳ میلیارد دلار دیگر برای کالاهای اساسی اختصاص داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: امسال دولت طرح حذف ارز ترجیحی را ارائه داد و در نهایت نیز، در لایحه ۱۴۰۱، ارز ترجیحی را حذف کرد.

وی با بیان اینکه مجلس دو راه کار به دولت ارائه داده است بیان داشت: مجلس پیشنهاد کرده که دولت یا ۱۳ میلیارد دلار را برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و یا برای کالای اساسی به شخص برگ کالا بدهد و این طرح به شورای نگهبان ارسال شده تا نظر خود را در این باره اعلام کند.

نجفی با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان برای بارور کردن ابرها تصریح کرد: دولت و مجلس به این نتیجه رسیده است که اعتبار لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن کشور به تکنولوژی بارورسازی ابرها اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از پهپاد برای سمپاشی و آبیاری زمین‌های کشاورزی نقش مؤثری در صرفه‌جویی دارد گفت: آب سفیدرود نسبت به سال گذشته کاهش ۶۲ درصدی داشته و نیاز است که راهکارهای مختلفی برای تأمین آب مورد نیاز مردم اتخاذ شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با اشاره به وجود دو هزار هکتار آب بندان در این شهرستان افزود: آب منطقه‌ای گیلان به وظایف خود در خصوص دیوار سازی در رودخانه‌ها و ساماندهی آب بندان ها عمل نمی‌کند.