رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حضور خود در شورای برنامه‌ریزی گیلان گفت: برنامه اشتغال گیلان برای بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری تعیین و برای آن اعتبار حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومانی اختصاص داده شد.

به گزارش ندای گیلان،دکتر محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف سفر به استان گیلان پیگیری و اتمام کار ادامه خط ریلی قزوین-رشت است خاطر نشان کرد: این قطار باید از رشت به بندر انزلی سپس بندر کاسپین و همچنین با آستارا متصل شود.
وی با تأکید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به بندر انزلی و سپس بندر کاسپین این امکان را فراهم می‌کند که مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم اظهار داشت: می‌توانیم از طریق دریای خزر و کشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و کالاهای خود را با چین و سایر کشورها و حتی اروپا نیز مبادله کنیم.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این کار در حال انجام است و برخی از شرکت های پیمانکاری قوی در این کار مشارکت می‌کنند.
دکتر نوبخت با بیان اینکه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاک زمین‌های اطراف آن هستیم تصریح کرد: این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین-رشت نیز کار سختی نیست و به راحتی می‌توانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین – رشت زمین‌های آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است که نیازمند استملاک آنها هستیم.
وی با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهند گفت: برای استملاک نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم که قسمتی از پول زمین‌ها پیش از سفر دیروز به استان گیلان حواله شده و امیدواریم از شنبه کار استملاک زمین‌ها انجام شود تا ریل‌گذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا نیز اشاره و خاطر نشان کرد: شرکتی برای آستارا نیز تعریف شده و با توجه به اهمیت این مسیر برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها نیز برای همکاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی کردند و قرارگاه خاتم نیز مشارکت می‌کند.
وی افزود: دولت، قرارگاه خاتم و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می‌کند و نگرانی از نظر تأمین از نظر تأمین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین به جلسه شب گذشته شورای برنامه‌ریزی استان اشاره و خاطر نشان کرد: برنامه اشتغال گیلان برای بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری تعیین و برای آن اعتبار حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومانی اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه برای اتصال مسیر رشت به انزلی و همچنین مسیر رشت به آستارا بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باید کنیم گفت: اگر ظرف دو سه سال آینده این مقدار اعتبار وارد استان شود می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند.
دکتر نوبخت تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان غیر از اعتبارات به کارهای جاری برای این پروژه اختصاص یافته و زمینه سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.
وی همچنین به آزاد راه قزوین- رشت و هزینه آن اشاره و خاطر نشان کرد: یک قطعه آن ناقص بوده که قطعه منجیل به رودبار است متأسفانه گاهی اوقات ده ها کیلومتر در این مسیر ترافیک پیش می‌آید این ۸ کیلومتر باقی مانده به دو قسمت چهار کیلومتری تقسیم شده و ۲ پیمانکار برای اجرای این عملیات آن در نظر گرفته شده است اگر این آزاد را تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه به تکمیل آزاد راه اشاره کرد و افزود: با اتمام این پروژه همی مردم می‌توانند برای سفر به استان گیلان هم از مسیر ریلی و هم جاده ای استفاده کند و با مشکلی نیز مواجه نشوند و جاذبه توریستی گیلان نیز افزایش یابد.
معاون رییس جمهور همچنین از کنار گذر بندرانزلی بازدید و در جلسه ای که به منظور هماهنگی بیشتر برای احداث خط ریلی رشت به بندرانزلی و بندرکاسپین شرکت و راهنمایی های لازم از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه صادر گردید.