به گزارش ندای گیلان،مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تاکنون 590 طرح اشتغال فراگیر و روستایی در قالب طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وضع موجود) با اعتبار 118 میلیارد تومان در استان تصویب شده است. عبدالله سلمان نژاد  افزود: از این تعداد، 200 طرح […]

به گزارش ندای گیلان،مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تاکنون 590 طرح اشتغال فراگیر و روستایی در قالب طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وضع موجود) با اعتبار 118 میلیارد تومان در استان تصویب شده است.

عبدالله سلمان نژاد  افزود: از این تعداد، 200 طرح در قالب اشتغال فراگیر با اعتباری معادل 61 میلیارد تومان و 390 طرح با اعتبار 57 میلیارد تومان در قالب اشتغال روستایی مصوب شده است.
وی با اشاره به معرفی متقاضیان 200 طرح اشتغال فراگیر به بانک های عامل اظهار داشت: افزون بر 800 میلیارد تومان در قالب طرح تکاپو به گیلان اختصاص یافته که 308 میلیارد تومان مربوط به اشتغال روستایی و 587 میلیارد و 500 میلیون تومان نیز مربوط به اشتغال فراگیر می باشد.
وی با یادآوری اینکه متقاضیان تسهیلات طرح های اشتغال فراگیر و روستایی در قالب سامانه کارا ثبت نام می کنند، ادامه داد: اشتغال فراگیر مربوط به شهرها و اشتغال روستایی مربوط به شهرهای زیر 10 هزار نفر و روستاهاست و تاکنون حدود 10 هزار نفر در گیلان در سامانه کارا ثبت نام کرده اند که در حال بررسی است.
سلمان نژاد گفت: بهتر است متقاضی قبل از ثبت نام، مطالعات و بررسی های لازم را انجام دهد تا از مشمول شدن خود در این طرح مطمئن شوند.
وی بیشترین رسته فعالیت ها را در گیلان 12 رسته شامل شالی کوبی ، زیتون، خدمات فنی و کشاورزی ، خدمات بازرگانی ، تولید و فرآوری چای ، آبزی پروری، گردشگری ، صنایع دستی ، مواد غذایی ، بسته بندی ، طیور، فناوری و اطلاعات عنوان و اضافه کرد: متقاضیان بایستی برای اطمینان از اینکه طرحشان جزو این تسهیلات قرار می گیرد، طرح های خود را با چهار دستگاه صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، شیلات و میراث فرهنگی هماهنگ کنند.
به گفته سلمان نژاد، در این طرح ، نخستین گام شناسایی ظرفیت ها و رسته فعالیت ها که بیشترین اشتغال را در یک منطقه به خود اختصاص داده اند، می باشد و سپس بایستی زنجیره ارزش مشخص شود و شکاف ها شناسایی و در مرحله پایانی دولت برای پر کردن شکاف این زنجیره تسهیلات می دهد .
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ، زنجیره اشتغال از تولید تا عرضه کامل نیست و در جاهایی شکاف هایی وجود دارد و این امر موجب می شود که نه تنها اشتغال هایی که ایجاد می شود ، پایدار نباشد، بلکه بهره وری هم پایین می آید.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تصریح کرد: وزارت تعاون در گذشته برای ایجاد یک شغل تسهیلات می داد اما امروز و در این طرح برای پر کردن شکاف ها ، از بین بردن سرعت گیرها و موانع در مسیر توسعه بمنظور اشتغال پایدار تسهیلات ارائه می دهد.

/ایرنا