فرماندار شفت گفت: در سال 97 نیز دولت در قالب طرح کارا بالغ بر 21 میلیارد و 827 میلیون تومان تسهیلات کم بهره برای مشاغل پایدار روستایی و عشایری در شهرستان شفت در نظر گرفته است.

به گزارش ندای گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار شفت در جلسه شورای اداری با اشاره به فرارسیدن میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه(س) پیشاپیش روز زن و مادر را تبریک گفت و اظهار داشت : از تلاش های یک ساله مدیران خدمتگزار قدردانی می کنم .

وی با بیان اینکه برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از رویدادهای  مهم سال 96 بود افزود : بیش از 90 در صد از مردم شهرستان شفت با وجود همه مشکلات و مطالبات پای صندوق های رای حاضر شد و در 22 بهمن نیز یک راهپیمایی تماشایی را به نمایش گذاشتند .

نماینده عالی دولت در شفت با اشاره به اینکه سال  96 سال پرباری  بود افزود :  تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از دغدغه های دولت دکتر روحانی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری 16 میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید به صنعتگران و تولید کنندگان اهدا شد افزود : یک میلیارد و 90 میلیون تومان نیز به مشاغل خانگی اختصاص یافت و در سال 97  نیز دولت در قالب طرح کارا بالغ بر 21 میلیارد و 827 میلیون تومان تسهیلات کم بهره برای  مشاغل پایدار روستایی و عشایری در شهرستان شفت در نظر گرفته است.

محسنی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و احتمال کم آبی و خشکسالی در گیلان در سال زراعی پیش رو افزود : مدیریت آب و داشتن برنامه کارا باید در اولویت دستگاه های ذیربط قرار گیرد .

وی با بیان اینکه شفت 14 هزار و 336 هکتار اراضی شالی  دارد که سالانه 67 هزار تن شلتوک برنج از آن استحصال و بالغ بر 40 هزار تن برنج سفید در این شهرستان تولید می شود افزود : شهرستان شفت چهارمین تولید کننده برنج در گیلان است و در بخش کشاورزی از ظرفیت های بالایی برخوردار است .

فرماندار شفت به کاهش میزان اعتبارات شهرستان در سال 96 اشاره و تصریح کرد : از مجموعه این اعتبارات 860 میلیون تومان برای  پروژه های آب  منطقه ای اختصاص یافت که 630 میلیون تومان از 3 درصد نفت و 230 میلیون تومان از منابع استانی بود .

وی بر ساماندهی سردهنه های رودخانه ها برای تامین آب کشاورزی شالیزارها تاکید کرد و افزود : نهر سونگ بالغ بر 2 هزار هکتار از راضی را آبیاری می کند و نیازمند مساعدت مدیرکل آب منطقه ای گیلان است  و درباره نهر خانم جوب نیز مکاتبات متعددی انجام  گرفته است .

وی به مشکلات سردهنه های داکله سرا ، بیجارسر و صیقلان نیز اشاره و در ادامه خواستار تسریع در عملیات اجرایی سده نهزم برای سال زراعی جدید شد .

فرماندار شفت با بیان اینکه وسعت آببندان های کلاچ خندان و شیخ محله به ترتیب 17 و 25 هکتار است افزود : آببندان های 14 هکتاری ملاسرا و 12 هکتاری نصیرمحله ضمن تامین آب کشاورزی می تواند بستر مناسبی برای توسعه گردشگری باشد و اگذاری لایروبی برخی از این آببندان ها به بخش خصوصی باید استمرار داشته باشد .

وی وضعیت سد لاسک را قصه ی پرغصه مردم شفت به ویژه روستاییان محدوده احداث پروژه برشمرد و افزود : تعیین تکلیف سد لاسک مطالبه عمومی مردم این شهرستان است .

محسنی با اشاره به اینکه فاز دوم جاده شفت – زنجان به دلیل مشکلات زیست محیطی در مرحله مطالعات باقی مانده است افزود : از مسیر 17 کیلومتری راه عشایری این محدوده 5 کیلومتر دارای پوشش جنگلی ای است افزود : به دنبال رفع موانع برای برای دریافت پیوست زیست محیطی برای این راه عشایری هستیم.

وی با بیان اینکه چاه های آب در روستاهای خمیران ، تالش محله ، تکرم ، کوزان و لاقان نیازمند تجهیز و اصلاح است افزود : بهسازی و نوسازی ایستگاه های پمپاژ آب در روستاهای نوده پسیخان ، تازه آباد پسیخان ، کوزان ، کاظم آباد ، گوراب لیشاوندان و بیجارسر یکی از درخواست های مردم و مسوولین محلی است و جهاد کشاورزی باید این مشکلات را پیگیری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه 340 هکتار از شالیزارهای شفت در حال تجهیز و نوسازی هستند افزود:  از مجموع 14 هزار و 336 هکتار از اراضی کشاورزی  5 هزار و 700 بهزراعی شده است و میزان باقیمانده نیازمند مساعدت سازمان جهاد کشاورزی گیلان است.