امام جمعه رشت از اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار به بخش چای خبر داد و تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، اعتبار اختصاص یافته تا پایان هفته آینده به زندگی کشاورزان چای رونق می بخشد.

ندای گیلان:امام جمعه رشت از اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار به بخش چای خبر داد و تاکید کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، اعتبار اختصاص یافته تا پایان هفته آینده به زندگی کشاورزان چای رونق می بخشد.

آیت الله زین العابدین قربانی، امام جمعه رشت امروز، 29 خرداد در خطبه های نماز جمعه این شهر، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، ماه بندگی خدا، اظهار کرد: درک دوباره ماه رمضان فرصت مغتنمی است که خداوند به ما ارزانی داشته است. روزه عبادتی است که بر امت های قبل از اسلام نیز واجب بوده و در آیاتی از تورات و انجیل به روزه داری اشاره شده است.

وی روزه را یکی از بزرگترین عبادات اسلامی دانست و افزود: روزه بر همه عبادات فضیلت دارد، زیرا یکی از مشقت بارترین اعمال است؛ البته خداوند برای بندگانش دشواری طاقت فرسا نمی خواهد و اثرات روزه داری به نفع انسان است. روزه امری باطنی و قلبی است و ریا ندارد، سپر آتش جهنم است و خداوند خودش اجر روزه دار را می دهد، زیرا اثبات اطاعت و فرمان برداری است.

امام جمعه رشت تقوی را ثمره خویشتن داری و اختیار انسان بر اراده خویش دانست و تصریح کرد: روزه، قدرت خودداری انسان و جلوگیری از اختیار است. در واقع انسان روزه دار اختیاردار خویش است و مرتکب اعمال حرام نمی شود. خداوند از روزه خواری مردم ضرر نمی بیند، بلکه ضرر اصلی متوجه جامعه است. در ماه رمضان مردم پیوسته با یاد خدا هستند و طبق دستورات الهی عمل می کنند لذا جامعه  از ناهنجاری ها و اعمال زشت در امان می ماند.

آیت الله قربانی بر دستگیری از فقرا و نیازمندان در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و ادامه داد: مردم باید حرمت ماه رمضان را نگه دارند و با روزه خواری در ملاء عام و به حرمتی به روزه داران با خداوند سر جنگ نداشته باشند. مومنین حرمت شکنان رمضان را نصیحت کنند و نیروی انتظامی نیز جلوی قانون شکنان در این ماه عزیز را بگیرد.

وی با اشاره به تشییع پیکر 270 شهید تازه تفحص شده از جمله 175 شهید غواص، خاطرنشان کرد: یاد و خاطره این شهیدان دست بسته را گرامی می داریم و به خون پاک آنها سوگند می خوریم که راه شهدا که راه حفظ انقلاب و اطاعت از ولی فقیه است را ادامه می دهیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران را گرامی داشت و گفت: شهید چمران سال ها در آمریکا تحصیل کرد و توانست بزرگترین تز علمی آن کشور را کسب نماید، اما برای اسلام و انقلاب به ایران بازگشت و در کردستان و اهواز حضور پیدا کرد و سرانجام در این راه به شهادت رسید. مناجات شهید چمران سراسر عرفان الهی بود.

وی با اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه، عنوان کرد: شهید دکتر بهشتی پایه گذار دستگاه قضایی پس از پیروزی انقلاب است. بمناسبت سالروز شهادت سالار شهیدان دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش در دفتر حزب جمهوری اسلامی، هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است لذا جایگاه قضات را گرامی می داریم، زیرا اگر یک روز قضاوت و احقاق حق نکنند مفسدان از هر گوشه و کناری سر بر می آورند. دستگاه قضا باید مراقبینی داشته باشد تا جلوی قضاتی که عدالت را رعایت نمی کنند بگیرد.

آیت الله قربانی از آغاز هفته مصرف بهینه آب خبر داد و یادآور شد: امروز دنیا گرفتار بحران آب است لذا وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نهایت تلاش خود را می کنند تا از آب های پشت سدها و تالاب ها جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزان استفاده کنند. امسال سد آیت الله بهجت(ره) آبگیری شده و آب شرب مردم استان را تامین می کند. کشاورزان نیز باید مراقب هدررفت آب باشند و بر اساس نوبت دهی به آبیاری مزارع خود بپردازند.

امام جمعه رشت خواستار فعالیت و پویایی مساجد و مراکز دینی در روزهای ماه رمضان شد و خاطرنشان کرد: مساجد محدود به شب های قدر نباشند و نماز جماعت و جلسات دینی را در طول ماه رمضان برگزار کنند و از وجود وعاظ در سخنرانی ها بهره بگیرند.

وی به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری مراقب مذاکرات است و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تمامی مسائل را با رهبری در میان می گذارد لذا نباید علیه دولت و تیم مذاکره کننده عمل کنیم. امسال سال همدلی و همزبانی است و اگر واقعا تابع ولایت فقیه هستیم باید همدلی و همزبانی را در مقام عمل نشان دهیم.

آیت الله قربانی ارتحال آیت الله امینیان را ضایعه ای عظمی دانست و بیان کرد: آیت الله امینیان یکی از بزرگترین اساتید حوزه علمیه و سرمایه علمی کشور و گیلان بود. این عالم ربانی شاگردان زیادی پرورش داد و مردم آستانه اشرفیه سال های سال از وجود پربرکتش بهره مند شدند. انشاءالله جزو شاگردان مکتب علمای عالمین قرار بگیریم.

وی در پایان از اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار به بخش چای خبر داد و تاکید کرد: وضعیت معیشت کشاورزانی که تک محصولی هستند سخت و دشوار است لذا با برنامه ریزی های صورت گرفته، اعتبار اختصاص یافته تا پایان هفته آینده به زندگی کشاورزان چای رونق می بخشد.