در سالهای اخیر رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌اند و در حال حاضر با آلودگی بالایی که دارند، موجب شده‌اند که گیلان از استان‌های پرخطر در آلودگی آب باشد.

به گزارش نداي گيلان: گوهررود و زرجوب دو رودخانه شهر رشت هستند که از کوه‌های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه سر، جوکلبندان و کچا از حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می‌گیرند، این رودخانه‌ها از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی به شمار می‌روند.

در گذشته این رودخانه از مکان‌های دیدنی رشت به‌شمار می‌آمد و کنار زرجوب (سیاهرود) دو چشمه وجود داشت که آب آشامیدنی ساکنانش را تامین می‌کرد و در آن ماهیگیری نیز می‌شد، اما در سالهای اخیر رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌اند و در حال حاضر با آلودگی بالایی که دارند، موجب شده‌اند که گیلان از استان‌های پرخطر در آلودگی آب باشد.

یکی دیگر از مخاطرات مهمی که این دو رودخانه را تهدید می کند، فاضلاب‌های بیمارستانی است.

بیمارستان که خود یک ملجأ برای بهداشت و درمان است یکی از عوامل اصلی آلایندگی این رودخانه‌ها و تهدید کننده سلامت شهروندان در رشت به شمار می‌رود. البته دیگر منبع‌های مهم آلودگی این دو رودخانه در استان فاضلاب‌های بخش صنعت و کشاورزی است و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا نام دو رودخانه گوهررود و زرجوب به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های گیتی بر سر زبان‌ها بیافتد.

زرجوب و گوهر رود در چند قدمی مرگ

وضعیت رودخانه‌های گوهررود و زرجوب اسفبار است و این رودخانه‌ها نه تنها خود در چند قدمی مرگ قرار دارند بلکه میزان آلودگی این رودخانه‌ها یکی از عوامل اصلی کسب رتبه نخست ابتلا به سرطان استان گیلان در ایران شده است.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه احیای رودخانه‌های زرجوب، گوهررود و کشف‌رود در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که در طی سفرهای استانی برای احیای رودخانه‌ها نیز برنامه داریم، اضافه کرد: از جمله برای احیای کشف‌رود مشهد، زرجوب و گوهررود در گیلان برنامه داریم و توجه ویژه‌ای نیز به رودخانه کر در استان فارس خواهیم داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت برای حل مشکل کم‌آبی موجود در کشور گفت: در حال حاضر تلاش خوبی در زمینه تمرکز بر حل مشکل کم آبی، در حوزه‌های احیای آب‌های زیرزمینی، اصلاح الگوی کشت، آبخوان‌داری، آب‌خیزداری و… در حال انجام است.

ابتکار خاطر نشان کرد: رویکرد وزارت کشاورزی پس از گزارشاتی که در شورای عالی آب از سوی سازمان محیط زیست ارایه شد، تحول قابل توجهی در زمینه اصلاح الگوی آبیاری و حفاظت از منابع آب داشته است. این وزارتخانه به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده آب و خاک کشور در ابتدا مسئولیت حفاظت از آب و خاک را بر عهده دارد، زیرا که یک کشاورز بدون آب‌وخاک و تنها با یک بذر، کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی از اختصاص ردیف اعتباری برای احیای تالاب‌هایی همچون بختگان و پریشان، انزلی و هامون خبر داد و گفت: ما در ارزیابی‌های زیست محیطی برای سدها و کانال‌های انتقال آب به شدت سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم و شدیدا در مورد حق‌آبه رودخانه‌ها و تالاب‌های پایین دست سدها حساس هستیم.

در گیلان، سدها نباید به قیمت تخریب جنگل ساخته شود

ابتکار با تایید اینکه در دوره‌ایی روند بی‌رویه سدسازی در کشور وجود داشته است، در مورد سد شفارود گفت: هنوز جواب قطعی و نهایی در مورد ارزیابی‌های زیست محیطی بسیاری از سدها از جمله شفارود اعلام نشده‌ و در دست بررسی است، اما به طور کلی بحث ما این است که در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران سدها نباید به قیمت تخریب جنگل، آن هم جنگل‌های هیرکانی، احداث شود؛ اما مساحت اولیه‌ای که قرار بود در احداث این سد از جنگل‌های هیرکانی، از بین برود، 400 هکتار بود که اکنون به حدود یک چهارم رسیده‌است.