حداث کارخانه زباله سوز اصلی ترین برنامه دراز مدت پسماند گیلان/مردم به آمارهای ارائه شده توسط افراد غیرمسئول توجه نکنند/بسیاری از نقاط دفن زباله از روی اجبار انتخاب شده اند/مشکل سراوان نیازمند راه حل های بلند مدت است

به گزارش نداي گيلان: افشین پورعلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان با تبریک هفته دولت به خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران مخصوصا دولتمردان دولت تدبیر و امید گفت: سازمان مدیریت پسماند استان گیلان از لحاظ دغدغه مسئولین تاریخی ترین دوران خود را می گذراند. به طوری که در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان گیلان اولین دغدغه ایشان محیط زیست بود و همینطور دورانی که دغدغه اصلی استاندار محترم و معاونت عمرانی استانداری محیط زیست و بحث حل پسماند بوده و هست، دردوران تصدی اینجانب از ابتدای سال ۹۳ با بررسی شاخص ها برنامه ها، در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح ریزی شد.
poorali
تفکیک زباله در ۵۲ شهرداری گیلان
پورعلی اضافه کرد:با تمرکز بر فعالیت های آموزشی در سازمان مدیریت پسماند از طریق برنامه زنگ مدرسه به عنوان محیط زیست ، تدوین محتوای آموزشی با همکاری آموزش و پرورش در مقاطع مختلف و افزایش آگاهی عمومی در سطح استان با پخش کتب و بورشور ها میان حداقل ۲۵ شهرداری استان و شروع تفکیک زباله در شهرداری های استان شاهد افزایش توجه به مدیریت پسماند هستیم به طوری که در ابتدای سال ۹۳ در ۱۵ شهرداری امر تفکیک زباله انجام می شد و این عدد در پایان ۹۳ به ۳۸ شهرداری رسید و در حال حاضر در ۵۲ شهرداری سطح استان گیلان با همکاری شهرداران و فرمانداران محترم از ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد تفکیک زباله انجام می شود. این مسئول با بیان اینکه پسماند در حال حاضر جزو دغدغه های شهرداران گیلان محسوب می شود, تصریح کرد: در سطح شهرداری های گیلان مدیریت پسماند از اولویت ۱۰ به اولویت دوم و حتی اول تبدیل شده است که لازم است از شهرداران و فرمانداران محترم استان کمال تشکر را داشته باشم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان گیلان تداوم «طرح های آموزشی»را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: یک ماه کوتاهی در امر آموزش باعث افت شاخص ها می شود. در این رابطه سازمان مدیریت پسماند گیلان امیدوار است تا پایان سال ۹۴ خبرهای خوشی را نیز به سمع مردم شریف استان برساند. پورعلی اضافه کرد:در ابتدای ۹۳، در بحث پیشرفت فیزیکی طرح تفکیک زباله از مبدا در ۱۶ درصد از استان طرح انجام گرفته بود که در پایان سال ۹۳ به بالای ۳۵ درصد رسید و در حال حاضر به ۵۷ درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان سال ۹۴ در ۸۰ درصد مناطق استان گیلان طرح تفکیک زباله اجرایی شود.خوشبختانه مردم هماهنگی بسیار خوبی در امر پسماند از خود نشان داده اند که در مواردی حتی از مسئولین نیز جلوتر بوده اند.
برنامه ساخت کارخانه کمپوست در لنگرود و تالش
پورعلی با بیان اینکه ۳ کارخانه کمپوست رشت ,رودسر و انزلی در ابتدای ۹۳ در بدترین شرایط فنی و مدیریتی قرار داشتند تصریح کرد:در انتهای سال ۹۳ با تلاش های صورت گرفته و با حمایت استانداری و شهرداری رشت و سایر شهرداری ها موفقیت هایی در جذب اعتبار انجام گرفت و در حال حاضر فاز اول کارخانه کمپوست رشت در حال فعالیت بوده و فاز دوم که پروژه با ظرفیت روزانه ۴۰۰ تن می باشد به مرحله مناقصه رسیده است. وی افزود:سازمان مدیریت پسماند گیلان در ابتدای سال ۹۴ موفق به راه اندازی کارخانه کمپوست رودسر شد که در اینجا لازم است از فرماندار محترم شهرستان رودسر و شهردار این شهر تشکر نمایم.از دیگر برنامه های میان مدت تعریف شده امضا تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان در خصوص ساخت تجهیزات زباله سوز و انتقال تکنولوژی کمپوست می باشد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان گیلان با بیان اینکه در مورد محل های دفن زباله سازمان مدیریت پسماند گیلان ۱۰ مورد محل دفن معروف و چند مورد محل دفن کوچک را در نظر گرفته است اضافه کرد: با تخصیص اعتبارات وزارت کشور ۹۰ در صد این محل ها محصور هستند تا احشام به آنها ورود پیدا نکنند، و گزارش سازمان محیط زیست گواه این مدعاست. همچنین در بسیاری از این محل های دفن از دست اندازی افراد در آن ها که منشا آلودگی های زیست محیطی بود، جلوگیری شد. وی ساخت کارخانه کمپوست لنگرود را با توجه به تلاشهای نماینده محترم لنگرود و فرماندار این شهرسان در مرحله مطالعات فنی و جذب اعتبارات دانست و در مورد کارخانه کمپوست تالش گفت:با همکاری فرماندار محترم تالش زمین آماده شده است که این کارخانه غرب و شمال غرب گیلان را پوشش خواهد داد.
IMG_6901
احداث کارخانه زباله سوز اصلی ترین برنامه دراز مدت پسماند گیلان
پورعلی اصلی ترین برنامه های درازمدت این سازمان را مربوط به جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه زباله سوز دانست و اذعان کرد:کارخانه های زباله سوز آخرین حلقه زنجیره زباله هستند. با توجه به ارزش زباله ها, حداقل ۴ کارخانه زباله سوز اندیشیده شده که این مساله با توجه به نوع تکنولوژی و هزینه بر بودن تکنولوژی های نو، نیازمند تشویق سرمایه گذاران با مزایایی از جمله فروش برق و استفاده از صندوق توسعه ملی است.
مردم به آمارهای ارائه شده توسط افراد غیرمسئول توجه نکنند
مدیرعامل پسماند گیلان در مورد محل دفن زباله سراوان و مشکلات پیش آمده گفت:مشکل سراوان نیازمند راه حل های بلند مدت است. سراوان از چند جنبه حائز اهمیت است. اولا بزرگترین مرکز جمع زباله در شمال کشور بوده و روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ تن زباله در آنجا دفن می شود. مشکل اصلی در بحث سراوان شیرابه ها و راه دسترسی به شیرابه ها می باشد که در صورت حل مشکل راه دسترسی به شیرابه ها با توجه به اعتبار و بودجه شهرداری رشت و تلاش شورای شهر رشت تصفیه خانه ای احداث خواهد شد که تا حد زیادی مشکل شیرابه ها و رودخانه سیاه رود مرتفع می شود و در اینجا از همه ادارات و سازمان های مرتبط برای کمک به حل این مشکل تقاضای همکاری داریم. وی در ادامه به مشکلات استان از قبیل محدودیت زمین، سطح بالای آب زیرزمینی، تراکم بالای جمعیتی اشاره کرد و افزود: بسیاری از نقاط دفن زباله از روی اجبار انتخاب شده اند زیرا اگر اینکار صورت نگیرد جایگزین دیگری برای آنها وجود ندارد یا انتخاب مکان های موجود از لحاظ مسافت، امکان انتقال زباله و همچنین هزینه انتقال عملی نیست و خود سبب ساز اعتراض دیگر مردم ساکن در آن مناطق می گردد. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گیلان ضمن احترام به انتقادهای وارد شده خواستار توجه مردم به مسائل با دید کلان و بلند مدت برای حل دائمی مشکل پسماند استان شد و افزود:از مردم می خواهم به آمارهای ارائه شده توسط افراد غیرمسئول توجه نکنند.
موفقیت سازمان مدیریت پسماند گیلان در کشور/دعوت از ۱۰ شرکت معتبر جهانی برای ساخت کارخانه زباله سوز
پورعلی با بیان اینکه غیر از تهران فقط دو سازمان پسماند استان در کشور وجود دارد ,اضافه کرد: با توجه به عملکرد مثبت سازمان پسماند گیلان، استان های مجاور مانند مازندران، قزوین و زنجان جهت راهنمایی تاسیس سازمان مدیریت پسماند از سازمان پسماند گیلان کمک گرفته اند. وی در همین رابطه به افتخار کسب شده توسط این سازمان در اسفند سال گذشته اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت پسماند گیلان توانست در نمایشگاه اسفند گذشته در بین ۶۰۰ شهرداری حاضر در چهارمین نمایشگاه جامع بین المللی مدیریت شهری رتبه اول را به خود اختصاص دهد. مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان گیلان در پایان با تشکر از زحمات دکتر نجفی استاندار محترم گیلان و معاون عمرانی ایشان در حمایت های بی شائبه شان در دعوت از بیش از ۱۰ شرکت معتبر فرانسوی، نروژی، آلمانی، سوئدی، کره ای و ژاپنی برای ساخت کارخانه زباله سوز با آخرین تکنولوژی روز دنیا ابراز امیدواری کرد با انعقاد قرارداد همکاری و طرح های تفکیک از مبدا و آموزشی سازمان مدیریت پسماند گیلان بتوان بر مشکل زباله در گیلان غلبه کرد. وی از شرکت های کِنیم فرانسه، هیتاچی ژاپن، جِی جِی کره جنوبی و الوکانسپت آلمان به عنوان محتمل ترین گزینه های ساخت زباله سوز نام برد و افزود: برای ایجاد خوراک زباله سوز باتوجه به ترکیب زباله در گیلان از حدود ۱۲۰۰ تن زباله دریافتی ۴۰۰ تن قابل سوختن برای تولید انرژی در زباله سوز است.
منبع:ديار ميرزا