رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر به ویژه بیماریهای منتقله از پشه تاکید کرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت ،نشست مشترک مقامات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، محمدمهدی گویا_ رییس مر کز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه یک تیم کارشناسی برجسته مرکب از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، کارشناسان وزارت بهداشت و صاحبنظران، برای کنترل بیماریهایی که از طریق پشه به انسانها منتقل می یابد، تشکیل شده است، گفت: این تیم  در سراسر کشور، مشغول بررسی هستند تا برنامه های لازم را برای پیشگیری از شیوع این بیماری طراحی کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، از احتمال شیوع  بیماری تب  دنگی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بهترین مکان برای رشد و تکثیر پشه ناقل این بیماری ها در لاستیک خودروهاست، با تجمع روز افزون و بیش از حد لاستیک های فرسوده، بستر برای شیوع و همه گیری این بیماری ها نیز فراهم است.

وی مناطق ساحلی جنوب، شمال و شمال غرب کشور را از استانهای در معرض خطر آلوده شدن به این بیماری عنوان کرد و مشارکت تمامی سازمان ها و حمایت مسوولان استان را برای پیشگیری و مقابله با این بیماری خواستار شد.

وی تغییرات اب و هوایی در کشور را یکی از عوامل زمینه ساز گسترش  برخی از بیماریها که ازطریق حشرات به انسان منتقل شوند عنوان کرد و یاد آور شد: . در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، به شدت درگیر بیماری دنگی هستتد.  ولی خوشبختانه در کشور ما تا کنون مواردی از این بیماری گزارش نشده است. با اینحال، باید امادگی کامل داشته باشیم و با انجام اقدامات وسیع بهسازی محیط و مراقبت ها کنترلی، مانع ورود این بیماری به کشور شویم،

 گویا، دومین مساله را  افزایش شهرنشینی ذکر کرد و افزود: اگر از نظر بهداشت محیط امکانات کافی به خصوص در بحث جمع اوری فاضلاب  و زباله  در شهرها وجود نداشته باشد ممکن است تبدیل به کانونی برای شیوع بیماری شوند

وی استان گیلان را  از جمله استانهای مهم و حیاتی از نظر اقتصادی و یکی از استانهای مرزی ارزشمند در کشور دانست و خاطرنشان کرد:  پیشگیری از شیوع بیماری در این استان، از اولویت های کشوری است، خوشبختانه  پشه منتقله بیماری دنگی تا کنون در استان گیلان مشاهده نشده است ولی این بدان معنا نیست که اقدامات کنترلی را انجام ندهیم.  بلکه این اقدامات باید تشدید هم پیداکند. زیرا  وزارت بهداشت فاصله ای بین سلامت مردم استان و کشور و بین المللی قایل نیست.

زعیم _ مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت، نیز  با اشاره به موقعیت جغرافیای خاص کشور برتشدید مراقبت‌های بهداشتی در مبادی ورودی و بهسازی محیط اضافه کرد: تب دنگی نه‌تنها به سیستم بهداشت و درمان آسیب می‌رساند بلکه این خطر کشور را از نظر بعد اقتصادی و سیاسی و امنیتی نیز تهدید می‌کند؛ بنابراین در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها و همکاری بین بخشی و سایر ارگان‌ها استفاده کرد.

در ادامه دکتر مهرابیان_ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز توانمند سازی نیروها و جذب افراد توانمند در حوزه مبارزه با بیماری های واگیر را مورد تاکید قرار داد.

در این نشست، عنایتی_  مشاور مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، رییسی_  رییس اداره مبارزه با مالاریا و میراولیایی رییس اداره مبارزه با آئدس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت و جمعی از مسوولان و کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز حضور داشتند.

گفتنی است : تب دنگی از طریق پشه ای با نام آئدس به بدن انسان منتقل می شود و با علائمی نظیر تب شدید، درد عضلانی، تهوع و استفراغ ، در موارد حاد خونریزی از لثه و بینی، افت پلاکت و پلاسمای خونی و بیهوشی همراه است.