مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از اجرای عملیات آبخیزداری در 19 حوضه استان با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، محسن یوسف پور اظهار داشت: با عنایت رهبری نسبت به مقوله آبخیزداری و اختصاص 200 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این امر در سال جاری، گیلان سهم خوبی از این اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری استان با جدیت دنبال می شود، تصریح کرد: در حال حاضر جزو استان های پیشرو با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی طرح ها هستیم.
یوسف پور با بیان اینکه آبخیزداری به ما کمک می کند تا از نعمت الهی باران بهره مند و از مصائب و مشکلاتی همچون سیل و زمین لغزش دور شویم، گفت: طرح های آبخیزداری در سرشاخه های بالادست اجرا می شود تا بتوانیم پوشش گیاهی را تقویت کنیم و مانع از حرکت سریع آب به پایین دست و به خطر افتادن جان و مال مردم شویم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، از اجرای عملیات آبخیزداری در 19 حوضه با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان خبر داد و یادآور شد: آبخیزداری از طریق عملیات مکانیکی مانند احداث سازه های مهندسی شامل سدها و بندهای گابیونی در مسیر آبراهه ها سرعت آب را تنظیم می کند همچنین عملیات بیولوژیکی در بالادست مانند بذرپاشی و کپه کاری در مرتع و نهال کاری در جنگل صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه انباشت رسوبات دریاچه سدها را تهدید می کند، گفت: آبخیزداری با اجرای پروژه های عملیاتی خود می تواند از تولید و انتقال رسوب به دریاچه سدها جلوگیری و موجب افزایش عمر مفید سدها و در نهایت تامین منابع آبی مطمئن شود.
یوسف پور با اشاره به اجرای دو پروژه آبخیزداری در حوضه های آبخیز زندانه و میانرود شهرستان رضوانشهر خاطرنشان کرد: کنترل سیل و رسوب، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و تقویت پوشش گیاهی از جمله مهمترین اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در دو حوضه یادشده است.
وی با بیان اینکه گیلان دو سد مهم در دست احداث در رضوانشهر و رودسر دارد، افزود: اجرای پروژه های آبخیزداری در این دو شهرستان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوب از اولویت های معاونت آبخیزداری این اداره کل بوده و در این راستا چهار پروژه آبخیزداری در زیرحوضه های لسبو و کاکرود در شهرستان رودسر و میانرود و زندانه در شهرستان رضوانشهر تعریف شده و در حال اجراست.