رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در 22 هزار هکتار از شالیزارهای استان خبر داد.

ندای گیلان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در 22 هزار هکتار از شالیزارهای استان خبر داد.

علیرضا شعبان‌نژاد در جریان بازدید از شالیزارهای این شهرستان با تاکید بر استمرار تولید غذای سالم برای مردم اظهار کرد: اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در گیلان اجرایی شده است.

وی از اجرای طرح مذکور در 22 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در سال 94 خبر داد و افزود: تعداد 2 میلیون و 200 هزار هکتار تریکو کارت بین شالیکاران توزیع شده است.

شعبان‌نژاد تامین آب شالیزارها را دغدغه مسئولان و مردم خواند و خاطرنشان کرد: سال گذشته پیش‌بینی شده بود 30 هزار هکتار از شالیزارهای استان بدون کشت بماند اما با رشد 10 درصدی تولید برنج مواجه شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه امکان مدیریت خشکسالی وجود دارد، بیان کرد: کشاورزان 90 درصد از شخم زمستانه را آب پاک و سبز روان‌آب‌ها انجام دادند.

وی به تولید یک‌میلیون و 160 هزار تن شلتوک برنج در سال 93 در گیلان اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار خرید توافقی برنج توسط دولت اجرایی شد.

شعبان‌نژاد با اشاره به خرید 2 هزار و 350 تن برنج توافقی توسط دولت از شالیکاران گیلانی در سال 93، تصریح کرد: دولت 14 میلیارد تومان برای خرید مقدار برنج مذکور به شالیکاران پرداخت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تجهیز و نوسازی شالیزارها در کاهش مصرف آب را حائز اهمیت خواند و یادآور شد: گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد و 170 هزار هکتار از این اراضی قابل تجهیز و نوسازی است.

وی با بیان اینکه 68 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در سال‌های گذشته تجهیز و نوسازی شده است، اظهار کرد: تجهیز و نوسازی شالیزارها امکان اشتغال یک‌هزار و 500 نفر از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان را فراهم می‌کند.

شعبان‌نژاد به اجرای طرح تجهیز و نوسازی در 50 هزار هکتار شالیزارهای گیلان در مدت پنج سال آینده اشاره کرد و افزود: سالانه طرح مذکور در 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی در سه هزار هکتار از شالیزارها با استفاده از منابع داخلی استان، بیان کرد: اعتبارات مذکور از طریق استانداری تامین می‌شود.