معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای خط ریلی رشت- انزلی کوچکترین آسیبی به تالاب وارد نمی کند، گفت: تلاش کردیم پروژه از مسیری اجرا شود که آسیبی محیط زیست را تهدید نکند.

به گزارش ندای گیلان،محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از مسیر اجرای پروژه راه آهن رشت- انزلی که استاندار گیلان، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند، اظهار داشت: اجرای خط ریلی قزوین- رشت شرط لازمی بود که کافی نیست.

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن گیلان به اتمام نرسیده و باید به انزلی و آستارا متصل شود، افزود: ادامه یافتن راه آهن تا انزلی علاوه بر رونق بخشیدن به گردشگری، موجب فراهم شدن امکان استفاده از ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به موقعیت جغرافیایی بندر انزلی اشاره کرد و یادآور شد: این شهرستان در مجاورت دریاچه خزر و کشورهای همسایه ایران قرار گرفته که توسعه روابط با آن ها برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی مسیر حدود ۴۱ کیلومتری راه آهن رشت- انزلی را دارای اهمیت بسیار ویژه دانست و گفت:  راه آهن پس از رسیدن به انزلی هم به بندر کاسپین که در منطقه آزاد واقع شده و هم به بندر قدیمی و بزرگ انزلی متصل خواهد شد.
معاون رئیس جمهور خواستار همکاری مردم برای تملک اراضی قرار گرفته در مسیر راه آهن شد و اظهار کرد: از مردم تقاضا داریم توسعه ملی را مد نظر قرار دهند و راه را برای ریل گذاری هموار کنند.
نوبخت ادامه داد: خوشبختانه شرکت های بزرگی که در سطح ملی صاحب نام هستند در پروژه راه آهن رشت- انزلی فعالیت دارند و طی برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد که بخشی از اسناد استملاک اراضی این هفته آماده شود تا با مالکین تسویه کنیم و مابقی نیز به سرعت پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه یکهزار و 850 میلیارد تومان برای راه آهن قزوین- رشت سرمایه گذاری شده است، عنوان کرد: ادامه خط ریلی قزوین – رشت و اتصال به انزلی و آستارا از جمله پروژه های اصلی در سطح کشور است و گره ای کور محسوب می شود که باید آن را بگشاییم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: از استاندار گیلان نیز انتظار می رود همانند گذشته نظارت دقیقی بر اجرای پروژه راه آهن داشته باشند.
وی با بیان اینکه علاوه بر راه آهن قزوین- رشت که تکمیل شده، اجرای خط ریلی رشت- انزلی نیز بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت، گفت: مجری خط ریلی رشت آستارا شرکت راه آهن خواهد بود.
 نوبخت خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و چند شرکت چینی برای تامین اعتبار پروژه رشت- آستارا از طریق فاینانس اعلام آمادگی کرده اند و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی با اشاره به اهمیت راه آهن رشت- آستارا برای اقتصاد ملی، گفت: منافع این پروژه نه تنها گیلان بلکه کل کشور را منتفع می کند.
معاون رئیس جمهور افزود: خوشبختانه علیرغم وجود تحریم ها با کشورهای همسایه روابط خوبی داریم و راه آهن گیلان می تواند این روابط را گسترش دهد.
وی اثر تحریم ها را زودگذر دانست و بیان داشت: با تکمیل راه آهن گیلان، مسیر ترانزیتی بزرگی حاصل می شود که استان های شمالی کشور را به خلیج فارس مرتبط می کند.
نوبخت تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با توجه به اهمیت امتداد راه آهن گیلان تا انزلی و آستارا، از این پروژه ها پشتیبانی مالی لازم را انجام خواهد داد و من از معاونان خود می خواهم که بازدیدهای مستمری از خط ریلی رشت- انزلی که در دست احداث است داشته باشند و شخصا نیز پیگیر هستم تا هرچه زودتر تکمیل شود.
وی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه صرفاً به معنای ساخت جاده، پل، ریل و امثال اینها نیست، افزود: اگر بتوانیم در کنار اجرای این پروژه ها از طبیعتی که یک سرمایه ای بزرگ محسوب می شود صیانت کنیم، به توسعه دست یافته ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: برای اجرای راه آهن رشت- انزلی و رشت- آستارا مسیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و تلاش می کنیم پروژه در مسیری اجرا شود که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
وی در ارتباط با نگرانی های موجود در زمینه آسیب رسیدن به تالاب انزلی با گذر ریل قطار از کنار آن گفت: نماینده مردم شریف بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی تایید نمود که با اجرای این پروژه هیچگونه آسیبی متوجه تالاب نمی شود.
 نوبخت افزود: استاندار گیلان نیز حساسیت ویژه ای برای حفظ محیط زیست دارند و با دقت مسیرهای مختلف را برای اجرای راه آهن بررسی می کنند.
 نوبخت و سالاری پیش از این بازدید همچنین از روند تکمیل نهایی ایستگاه راه آهن رشت برای افتتاح رسمی بازدید کردند.