سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان از اجرایی شدن موافقنامه موقت تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه خبر داد و گفت: این موافقتنامه شامل ۸۶۲ قلم کالا می شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمد فیض در مورد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، گفت: موافقتنامه موقت تعاملات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال اجرایی و این موافقتنامه شامل ۸۶۲ قلم کالا است.

وی افزود: از این تعداد ۵۰۲ قلم آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و ۳۶۰ قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیا است.

فیض با اشاره به اینکه اوراسیا بازار بسیار خوش‌آتیه‌ای برای ایران است، گفت: این اتحادیه در مجموع بیش از ۱۸۴میلیون نفر جمعیت و بیش از ۳.۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد و می‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کشور و تامین کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی کشور کمک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران به جهت قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و همچنین موقعیت ترانزیتی شرق به غرب، می‌تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد و به عنوان ‌هاب منطقه‌ای مطرح شود، تصریح کرد: در گام نخست هدف ما اجرایی کردن تفاهم‌نامه تعرفه تجارت ترجیحی بوده و در مراحل بعد به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستیم.

سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان ادامه داد: پس از یک سال اجرای موافقتنامه، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع خواهد شد و ظرف سه سال باید موافقتنامه تجارت آزاد را مذاکره و امضا کنیم.

گفتنی است کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند.