مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در حاشیه بازدید از جشنواره خوراک در شهر آستارا ، آخرین وضعیت قدیمی ترین بنای تاریخی گیلان پس از مسجد اسپی مزگت را تشریح کرد.

به گزارش ندای گیلان از آستارا، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در حاشیه بازدید از جشنواره خوراک در شهر آستارا اعلام کرد: در سال های قبل از محل اعتبارات استانی تلاش کردیم مرمت بنای تاریخی خیوی شهرستان آستارا که در روستای عنبران قرار گرفته و بر اساس پژوهش های تاریخی ، قدیمی ترین بنای تاریخی گیلان پس از مسجد اسپی مزگت  است  را به پایان برسانیم .

شهرود امیر انتخابی ادامه داد: این بنا از جایگاه بسیار مناسب تاریخی با معماری مناسبی ، برای ایجاد رونق گردشگری مذهبی برخوردار است.

امیر انتخابی از اهم اقدامات انجام شده به مرمت بخشی از بقعه ، گیاه زدایی ، پاک سازی بنا از جلبک و خزه های گیاهی ، شن ریزی محوطه حیاط، نصب چراغ های روشنایی ، نصب تابلوی معرفی بنا و… اشاره نمود و گفت: این اقدامات با اعتبار تقریبی ۱۷۵۰ میلیون ریال به اجرا درآمده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در طی سالیان قبل ، بخشی از محوطه حیاط بقعه که کاربری شالیزاری داشته است ، توسط برخی از اهالی روستا مورد تصرف قرار گرفته که حل این مشکل و حفاظت بهینه از این اثر جز با اهتمام اداره کل اوقاف استان به عنوان متولی اصلی بنا ، مسئولین شهرستان ، دهیار ،شورای اسلامی و اهالی روستای عنبران محله نیز نسبت به حمایت و حفاظت از این اثر شاخص تاریخی و مذهبی میسر نخواهد شد.