ساجدی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی هر چه در توان داشت و به هر میزان که تشخیص داد فداکاری کرد ولی فرصت طلبی نکرد

ندای گیلان:حجت الاسلام والمسلمین محمد ساجدی امشب در مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد چهاربرادران(خاتم الانبیاء) رشت برگزار شد ضمن تسلیت به امام عصر(عج) و نایب برحقش مقام معظم رهبری و ملت ایران اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی عمر با برکت خود را در راه مجاهدت، مسیر حق و اعتلای ملت ایران صرف کرد.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از یاران صدیق و وفادار امام(ره) و مقام معظم رهبری بود تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به پاس مجاهدت‌های خویش به دست میلیون‌ها نفر تشییع و بدرقه شد.

ساجدی با اشاره به اینکه خداوند تبارک و تعالی در برخی از آیات قرآن کریم از نور و ظلمت سخن گفته است اعلام کرد: در برخی از آیات نیز سخنانی در مورد عالم و جاهل است.

وی گفت: در مسیر دفاع از ایمان و ارزش‌های ایمانی و اعتقادی و در رابطه با انسان‌ها و آرمان‌های الهی هم در صدر اسلام و در طول تاریخ اسلام در قرن‌های گذشته نوع رابطه مسلمانان با مومنان با ارزش‌های الهی و دینی در عرصه عمل و تعهد و پایبندی در میدان نبرد و جهاد، مصداق و ظهور و بروز یافته است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم که همه مومنان مأجور هستند و همه کسانی که در مسیر رسالت پیامبر(ص) قرار گرفته‌اند از اجر شایسته و لازم برخوردار هستند افزود: کسانی که در این مسیر در صحنه جهاد و دفاع از دین و کیان آئین حضور یافته و جانبازی و ایثارگری کردند از دیگران که از این مسئولیت سر باز زده‌اند فضیلت و شرافت دارند.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با تاکید بر اینکه جهاد به‌عنوان یکی از مصادیق مهم و بارز امر به معروف و نهی از منکر نقش اساسی در مجموعه معارف دین دارد تصریح کرد: باید اظهار تاسف کرد که این دو فریضه مهم و سرنوشت ساز را به‌نادرستی در جامعه ما تحریف و تبیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه دو فریضه واجب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر در کنار سایر فرایض همانند نماز، روزه، حج و زکات از واجبات دینی است و در نظام اسلامی یکی از اصول مهم و اساسی قانون اساسی است افزود: متاسفانه این مقوله به‌صورت نازل و مخدوش در جامعه عرض شده است.

ساجدی با تاکید بر اینکه اکنون کار به جایی رسیده است که برای صیانت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانون بنویسیم چون در این عرصه به‌گونه‌ای عمل شده است که جامعه در برابر آمران به معروف و ناهیان از منکر مقاومت می‌کند گفت: در راه امر به معروف و نهی از منکر، نظام مقدس جمهوری اسلامی شهید داده است.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با اشاره به اینکه تجلیل از شخصیت آرمانی و انقلابی آیت الله هاشمی رفسنجانی قابل ذکر است افزود: قرآن به تصریح آیات میان مجاهدان قبل الفتح و مجاهدان بعدالفتح تفاوت قائل است.

ساجدی با ابراز اینکه دوران زندگی اجتماعی آیت الله هاشمی رفسنجانی در 6 دهه ایثار، جهاد، فداکاری، انفاق، احسان و بزرگواری بود گفت: کار به جایی رسیده است که به مقدسات ما در برخی از دانشگاه‌ها و نشریات دانشجویی تشکیک و تردید می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی که گفت “در برابر عملکرد جمهوری اسلامی و ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها یکی از افرادی که باید پاسخگو باشد من هستم” گفت: اگر برپایی نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان ثمره قیام ملت ایران و مجاهدات مستمر امام(ره) و یاران صدیق امام یک نظام عزتمند در دوران معاصر است آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از سربازان به نام و خدمتگزاران صدیق بوده است.

وی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی هر چه در توان داشت و به هر میزان که تشخیص داد فداکاری کرد ولی فرصت طلبی نکرد اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از هرچیز و پیش از هر موقعیتی طلبه حوزه علمیه بود و برای کسب عشق معارف و بصیرت در دین به حوزه علمیه رفت.

ساجدی با بیان اینکه هوشمندی، زکاوت، ویژگی‌های منحصر به فرد و شخصی، روابط خانوادگی، ارتباط و آشنایی آیت الله هاشمی رفسنجانی با امام(ره) موجب شد تا در مسیری قرار بگیرد که هم برای خود، حوزه‌ها و روحانیت و ملت ایران افتخار آفرینی کند گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی دارای دو ویژگی علمی و عملی بود.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مصداقی از عالمان آگاه به زمان بود خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی عالم آگاه به زمان و مجاهد نستوه بود.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد عملی دارای دو جهت  مبارز و حضور در عرصه جهاد در دوران قبل از انقلاب بود گفت: برخی با امام (ره) شروع کردند، در میان راه بریدند و اکنون نفس تازه کرده‌اند و سخنان بلندبالایی می‌گویند.

ساجدی با اشاره به اینکه در تمام دوران، دغدغه آیت الله هاشمی رفسنجانی، رشد، آبادانی و بالندگی ایران اسلامی بود افزود: وی قصد داشت نمونه‌ای از کارآمدی ارزش‌ها و احکام نورانی اسلام را در عصر استیلای لائیسم و سکولاریسم به‌دنبال امام(ره) به رخ دنیا بکشد./تسنیم