در حالی که برخی از رسانه ها از تکاپوی فراکسیون امید برای تصاحب کرسی های هیات رئیسه در سال آخر مجلس خبر می دهند نمایندگان با سابقه مجلس از عدم تمایل برای تصدی کرسی ریاست در سال آخر از سوی فراکسیون ها صحبت به میان می آورند.
به گزارش ندای گیلان،همزمان با اعلام زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس، بار دیگر گمانه زنی ها درباره راند آخر رقابت بر سر ریاست کرسی پارلمان دهم داغ شده است. آن گونه که هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده، قرار است انتخابات هیئت رئیسه آخرین سال مجلس دهم روز یک شنبه 5خرداد برگزار شود.
علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس از سال 87 ریاست مجلس را در سه دوره متوالی مجلس برعهده داشته است و پیش بینی واگذار کردن این کرسی در سال آخر مجلس شاید کمی سخت باشد.
اما رقابت تنگاتنگ سال گذشته لاریجانی با عارف که این رقابت را به دور دوم کشاند، می تواند عرصه ای از امید برای اصلاح طلبان باقی گذاشته باشد.
اولین دور رقابت رئیس فراکسیون امید با علی لاریجانی در انتخابات موقت هیئت رئیسه مجلس در خرداد 95 و همزمان با آغاز به کار مجلس دهم شکل گرفت. انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس، علاوه بر آن که برای تصاحب جایگاه ریاست مهم بود، به نوعی وزن کشی اصلاح طلبان و اصولگرایان مجلس هم به حساب می آمد. در این دور لاریجانی توانست با کسب 173 رأی در برابر 103 رأی در صدر مجلس بنشیند. پس از برگزاری انتخابات موقت، عارف ترجیح داد که دیگر نامزد کرسی ریاست نشود و لاریجانی با شکست دادن کواکبیان به صورت رسمی برای نهمین سال متوالی سکاندار مجلس شد.
مسعود پزشکیان و علی مطهری هم توانستند با شکست دادن دهقان و حاجی بابایی در جایگاه نواب رئیس مجلس قرار بگیرند. در انتخابات دومین سال مجلس دهم نیز علی لاریجانی بدون رقیب توانست رئیس مجلس شود و پزشکیان و مطهری هم دوباره نواب او شدند. اما بالاخره با بالاگرفتن انتقادات از فراکسیون امید، محمدرضا عارف و اعضای فراکسیون امید سعی کردند در این سومین سال مجلس خودی نشان دهند.
اصولگرایان هم که دل خوشی از لاریجانی نداشتند تلاش کردند ضرب شستی به او نشان دهند. به همین دلیل رقابت اولیه ریاست مجلس میان لاریجانی، عارف و حاجی بابایی برگزار شد و اما این بار عارف نفر اول، لاریجانی نفر دوم و حاجی بابایی هم سوم شد اما به دلیل نرسیدن به حدنصاب، انتخابات رئیس مجلس در بهارستان تکرار شد که با اعلام انصراف حاجی بابایی بار دیگر لاریجانی توانست عارف را در یک رقابت نفس گیر شکست دهد. نواب رئیس هم در جایگاه خود تثبیت شدند.
 
در همین حال تابناک در تحلیلی مدعی شد: فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس در چند وقت اخیر، برخی تحرکات در خصوص انتخاب افراد برای عضویت در هیئت رئیسه را آغاز کرده اند، اما گویا در این میان، فراکسیون امید فعالیت‌های بیشتری در این راه داشته است.چرخش عجیب علی مطهری در روز‌های اخیر و همچنین تغییر برخی رویکرد‌های پزشکیان، باعث شده تا زمزمه‌هایی از حضور برخی نمایندگان دیگر این فراکسیون در هیئت رئیسه مجلس به گوش برسد، به گونه ای که روز گذشته برخی نمایندگان از احتمال کاندیداتوری احمد مازنی به جای پزشکیان خبر دادند. به نظر می‌رسد، قرار دادن مازنی در برابر مطهری و حتی پزشکیان، جز اعتراض مفهوم دیگری نمی‌تواند داشته باشد. در واقع برخی اعضای فراکسیون امید، با این کار، در حال تنبیه کردن هر سه عضو اصلی خود هستند.
 
با این حال باز هم به نظر می رسد در صورتی که شاهد اتفاق فوق العاده ای نباشیم، باید در این دور هم منتظر ریاست لاریجانی برای دوازدهمین سال متوالی در مجلس باشیم که در نوع خود یک رکورد کم سابقه است.
خراسان نوشت:غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز در گفت و گو با اعتمادآنلاین درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: سال آخر عمدتاً رقابت‌ها ضعیف‌تر می‌شود و طی سال‌های اول مجالس رقابت‌ها برای کسب کرسی هیئت‌رئیسه شدید است. وی افزود: در سال‌های آخر نمایندگان چندان رغبتی ندارند که برای انتخابات هیئت‌رئیسه نامزد شوند.
نمایندگان از نظر اخلاقی تمایلی ندارند که نامزد شوند و می‌خواهند اعضای فعلی هیئت‌رئیسه را حفظ کنند. از لحاظ سازمانی اگر کسی می‌خواست در هیئت‌رئیسه مجلس حاضر شود، در سال های گذشته تلاشش را می‌کرد و عمدتاً کسی تلاش جدی‌ برای حضور در هیئت‌رئیسه نمی‌کند.
به گفته این نماینده مجلس، رقابت برای تصاحب کرسی‌های هیئت‌رئیسه در اجلاسیه چهارم نسبت به سال های گذشته ضعیف‌تر خواهد بود. جعفرزاده در پاسخ به این که «آیا آقای لاریجانی در اجلاسیه چهارم رئیس مجلس باقی می‌ماند؟» گفت: از نامزدهای احتمالی بی‌اطلاع هستم، اما به نظرم در سال آخر هم آقای لاریجانی همچنان رئیس مجلس بمانند، فکر می‌کنم دوستان هم  ورود نکنند؛ تاکنون بحثی در خصوص نامزد شدن دوستان برای ریاست مجلس نداشته‌ایم.