افراد محتاطی که عملکردشان به نوعی «نه سیخ بسوزد و نه کباب» است و می‌خواهند که «آب از آب تکان نخورد»، همیشه در حال باج‌دادن به افرادی هستند که با دولت مساله دارند

به گزارش سرویس سیاسی ندای گیلان،با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از رویکردهای دولت دوازدهم باید در استان‌ها و شهرستان‌ها پیاده شود، طبیعتا به استانداران و فرماندارانی نیازمند است که به این رویکردها معتقد باشند و درضمن توان عملیاتی‌کردن آن را هم داشته باشند. انتقادی که در دوره اول ریاست‌جمهوری دکتر روحانی به وزارت کشور وارد بود، این بود که برخی از استانداران و فرمانداران طوری انتخاب شده بودند که بعضا احساس می‌شد یا چندان این رویکرد را قبول ندارند یا افرادی بودند بسیار محتاط و محافظه‌کار که انتظار یک کار جاندار از آنها داشتن تا حدودی بعید به‌نظر می‌رسید! طبیعتا استفاده‌کردن از افرادی که هم توانایی کار داشته باشند و هم در حوزه مدیریتی اهل ریسک‌کردن و ایستادن و پیش‌بردن امور باشند، بیشتر می‌توان انتظار داشت تا دولت بتواند وعده‌های خود را عملیاتی سازد. افراد محتاطی که عملکردشان به نوعی «نه سیخ بسوزد و نه کباب» است و می‌خواهند که «آب از آب تکان نخورد»، همیشه در حال باج‌دادن به افرادی هستند که با دولت مساله دارند، لذا نمی‌توان از چنین کادری انتظار داشت که بتوانند وعده‌های دولت را محقق سازند. لااقل در این دوره به‌منظور گزینش افراد برای سمت‌های استانی و شهرستانی، وزارت کشور اهتمام و دقت بیشتری به خرج دهد تا کارهایی که دولت وعده آن را به مردم داده است، آثار و برکاتش در همان استان‌ها و شهرستان‌ها برای مردم مشهود و ملموس باشد.

در این‌باره انتظار داریم آقای رحمانی فضلی با توجه به اعتمادی که از نمایندگان مجلس برای بار دوم کسب کرده، عملکردی از خود نشان دهد تا بعضی از انتقادهای دور قبل هم رفع شود و رویکرد متفاوت وزارت کشور نسبت به دور قبل مشهود باشد. هرچند انتظار نداریم این افراد حتما از جریان اصلاحات انتخاب شوند، ولی طبیعی این است که کارگزاران دولت نمی‌توانند رویکردی خلاف رویکرد دولت داشته باشند. بالاخره طیف عظیمی از آحاد مردم که به انتخاب دوباره آقای روحانی رأی دادند،‌ انتظار دارند که در مقابل مسئول فرمانداری یا استانداری‌شان که قرار می‌گیرند، آثار و علائمی از رویکرد رئیس دولتی را که انتخاب کرده‌اند ببینند. اگر این اتفاق نیفتد، به‌منزله نوعی ناشکری نسبت به رأی مردم است، درحالی که این انتظار هم چندان نشدنی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه رئیس‌جمهور محترم در عقب‌نشینی خود از انتخاب وزرا و معاونانش از میان زن‌ها وجود بعضی مشکلات و مسائل را عنوان نمودند، حال حداقل انتظار این است که در حد استانداران و فرمانداران از این طیف توانمند جامعه استفاده کند و چنانچه به موانعی برخورد کرد، عقب‌نشینی نکند. فراموش نکنیم که نقش بانوان در رأی‌آوری آقای روحانی بالا بوده و آنها انتظار دارند زمینه‌ای فراهم شود تا نیروهای کارآمدی که در بین این قشر از جامعه وجود دارند، بتوانند بیشتر و بهتر برای فعالیت عرصه پیدا کنند. امیدواریم این اتفاق در سطح پایین‌تر به‌صورت شفاف‌تر رخ دهد و آقای روحانی هم به نق‌زدن‌های برخی توجه نکند!

مصطفی درایتی -فعال سیاسی اصلاح‌طلب