اگرچه بهبود رابطه عربستان سعودی و عراق می‌تواند رویدادی معمول و طبق منافع سیاسی و اقتصادی دو کشور برآورد شود اما سفر مقتدی صدر زوایای دیگری نیز دارد.

به گزارش ندای گیلان،مقتدی صدر که با دعوت رسمی مقامات سعودی به عربستان رفته بود،تنها یک روز پس از بازگشت به بغداد در پیامی صوتی همزمان با تجمع حامیانش در میدان التحریر بغداد، از تمامی به اصطلاح دلسوزان کشورش خواست تا نیروهای الحشد الشعبی(بسیج مردمی)عراق را منحل کنند و نظم را به کشور برگردانند. این در حالى است که الحشد الشعبى با راى مثبت پارلمان این کشور به عنوان یکى از نیروهاى رسمى عراق و تحت فرمان فرمانده کل نیروهاى عراق اعلام شده است.صدر در این پیام صوتی حتی نیروهای کوچک دیگر را نیز به خلع سلاح توسط نیروهای تحت امرش تهدید کرد.

گفتنی است گردان های سرایاالاسلام وابسته به خود جریان صدر از با حاشیه ترین نیروهای مسلح عراقی به شمار می روند.او همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی پیش روی عراق تحت نظارت سازمان ملل شد.مقتدی صدر هفته گذشته پس از یک دوره حدود یک ساله ـ که از آن به عنوان دوره آرامش صدری ها یاد می شود ـ به عربستان رفت و در فرودگاه جده از سوی ثامر السبهان، سفیر اخراجی سعودی از عراق استقبال شد و سپس با بن سلمان دیدار کرد.اگرچه بهبود رابطه عربستان سعودی و عراق می‌تواند رویدادی معمول و طبق منافع سیاسی و اقتصادی دو کشور برآورد شود اما سفر مقتدی صدر زوایای دیگری نیز دارد. عربستان سعودی همواره نگران نفوذ ایران در عراق و قدرت‌گرفتن بسیج مردمی این کشور بوده است.در ماه آوریل این روحانی شیعه حتی از «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه خواست که از قدرت کناره‌گیری کند. مقتدی صدر اگرچه در سال ٢٠١٤ با صدور بیانیه‌ای خبر کناره‌گیری خود را از دنیای سیاست به طور رسمی اعلام کرده بود اما باز هم با تشکیل گردان‌های صلح به فعالیت نظامی بازگشت و در سال ٢٠١٦ هم صدها هزار عراقی را علیه دولت العبادی بسیج کرد.

هواداران صدر ، در همان سال ٢٠١٦ به پارلمان این کشور حمله کردند و اندکی بعد هم در بیرون منطقه سبز بغداد که مقر سازمان‌های مهم دولتی و سفارتخانه‌های خارجی است، تحصن کردند. اکنون نیزهرچند که العبادی بلافاصله پس از سخنان مقتدی صدر، تاکید کرد که نیروهای الحشد الشعبی در عراق هرگز منحل نخواهند شد،امابه‌نظر می‌رسد با شکست نسبی داعش در عراق، گروه‌های سیاسی مختلف هم به سمت توافق پیش می‌روند.

مقتدی صدر با ائتلاف ملی عراق بر سر طرحی درباره اصلاح سیاسی و اجتماعی در عراق اختلاف پیدا کرده بود. ایران نیز بارها حمایتش را از ائتلاف ملی عراق به ریاست عمار حکیم اعلام کرد تا این که پیش از سفر صدر به عربستان سعودی، سرانجام عمار حکیم از ریاست مجلس اعلای اسلامی کناره‌گیری و حزبی را به نام حکمت ملی تأسیس کرد.

ائتلاف المواطن در پارلمان عراق نیز به این حرکت سیاسی پیوست و مقتدی صدر هم در بیانیه‌ای به «سید عمارحکیم» برای تأسیس حزب جدیدش تبریک گفت .گفته می‌شود که خروج عمار حکیم از مجلس اعلای اسلامی به معنای آغاز ائتلافی سه‌گانه با حضور مقتدی صدر و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، از اعضای حزب برجسته الدعوه است.

در چنین شرایطی عربستان تلاش می‌کند روابط خود را با عراق پس از داعش گسترش دهد و برخی کارشناسان نیز با نگاهی به این تلاش می‌گویند چرا پادشاهی عربستان حالا به فکر نزدیکی به عراق افتاده است؟ چرا بین سال‌های ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٧ که گروه‌های تروریستی این کشور را فرا گرفته بودند یا وقتی گروه تروریستی داعش یک‌سوم خاک عراق را تصاحب کرده بود، از این نزدیکی خبری نبود؟