آژانس هیچ نشانه معتبری دال بر فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است.

ندای گیلان-محمدحسین جعفری: با نزدیک شدن به موعد اعلام تصمیم ترامپ در خصوص خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام، اظهار نظرها و اقدامات دیپلماتیک پیرامون این موضوع روند رو به گسترشی پیدا کرده است. دوازدهم ماه مه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم نهایی خود را برای خروج و یا ماندن در برجام می‌گیرد. هر چند اکثر کشورهای جهان از برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان بهترین راه حل دیپلماتیک پیرامون مساله هسته‌ای ایران یاد می‌کنند و بر پایبندی به آن تاکید دارند اما از اولین روزهای انعقاد این معاهده، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها کمر به نابودی آن بستند. امروز نیز محور عربی-عبری تلاش زیادی در جهت متقاعد کردن ترامپ به خروج از برجام دارند.

دفاع تا آخر

محمدباقر نوبخت در مراسم بزرگداشت مقام معلم در انزلی اظهار کرد: به احتمال قوی آمریکا از برجام خارج می‌شود و ما باید منتظر متفاوت شدن اوضاع کشور باشیم. وی ادامه داد: آماده متفاوت شدن فضا هستیم و تدابیر و بودجه‌های لازم را برای روزهای متفاوت با امروز، آماده کرده‌ایم. معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: محاصره اقتصادی، همچنان وجود دارد و وظیفه ما این است که آن را بشکنیم و تصمیماتی که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تحت عنوان برجام اتخاذ شد و همه مردم ایران در آن سهم دارند را تا آخرین روز، با مستندات دفاع می‌کنم.

نمایش خنده‌دار نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فرافکنانه، واهی و سراسر تکراری مدعی شد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد تهران به طور مخفیانه قصد ساخت و طراحی تسلیحات هسته‌ای را دارد! برخی رسانه‌ها از این اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به عنوان پاس گل نتانیاهو به ترامپ یاد کردند. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فرافکنانه علیه کشورمان گفت: اطلاعاتی از تهران به دست ما رسیده است که ایران در حال انجام یک برنامه مخفیانه برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است. بنا بر ادعای او، نتانیاهو به خیال خود این اطلاعات با عنوان پروژه آماد، برنامه جامعی را که ایران از آن برای طراحی، ساخت و آزمایش تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند، فاش کرده است. وی همچنین ادامه داد: این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران برای سال‌ها یک برنامه نظامی هسته‌ای را از دید جامعه بین‌المللی مخفی نگه داشته است. نتانیاهو افزود: ما این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار خواهیم داد تا آنها از صحت آن اطمینان یابند. بنا بر ادعای نتانیاهو اطلاعاتی در ۵۵ هزار صفحه که شامل عکس‌ها و فیلم‌هایی از تحقیقات هسته‌ای ایران است، در اختیار او قرار گرفته است.

اظهار نظر رایس

بعد از اجرای نمایش نتانیاهو اظهارات وزیر خارجه جورج دبلیو در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه سی‌بی‌اس شرکت کرد و در این باره سخن گفت. کاندولیزا رایس درباره پیچیدگی‌هایی که در متن برجام وجود دارد به نقل قول یک مقام ارشد آمریکا در حین مذاکرات هسته‌ای در سال 1394 اشاره کرد که بر دشواری مذاکرات تاکید داشت. او گفته بود «کلمات به طرز فوق‌العاده‌ای حائز اهمیت هستند. همه‌چیز مربوط به کلمات است». وزیر خارجه جورج دبلیو بوش تصریح کرد من چنین توافقنامه‌ای را به خاطر ضعیف بودن، به خصوص در بحث تاییدات، امضا نمی‌کردم. آن به ایران اجازه می‌دهد بعد از گذشت مدت زمان مشخصی راه ادامه داشته باشد. رایس همچنین اظهار داشت البته من اگر بودم بیش از هر دلیلی، احتمالا برای حفظ اتحاد در توافقنامه می‌ماندم ولی فکر هم نمی‌کنم اگر ریاست جمهوری آمریکا این توافقنامه را ترک کند، دنیا به آخر برسد. شاید وزیر خارجه بوش این جمله را از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال 1394 و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای آموخته باشد که گفته بود در صورت شکست مذاکرات، این پایان دنیا نخواهد بود.

آژانس تنها مسئول نظارت

در واکنش به اظهارات مضحک نتانیاهو، فدریکا موگرینی در سخنانی در قاهره گفت: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد استوار نیست بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است. وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات فرافکنانه نتانیاهو در پیامی توییتری نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است. چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می‌هماهنگ کرده بود.

ادعاهای خنده‌دار

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه با جعلی و ساختگی خواندن اسناد ارائه شده از سوی نتانیاهو گفت: این اقدام یک بار دیگر با نقاشی کارتونی در سازمان ملل نشان داده شد که موجب مضحکه نتانیاهو شد و او یک بار دیگر این اقدام را تکرار کرده و مدعی است ۵۵ هزار سند در انباری در شورآباد تهران به دست آورده است و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهانی هسته‌ای داشته است اما نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند. عراقچی که با شبکه دو سیما گفت‌وگو می‌کرد، ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نخ‌نما شده خواند و گفت: آنها بر اساس چنین ادعاهایی موضوع PMD را درست و ادعا کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح بوده است و سال‌ها آژانس را به خاطر این ادعاهای واهی به زحمت انداخته‌اند و آژانس هم وارد این ماجرا شد و ایران هم در این سال‌ها برای اثبات بی‌گناهی‌اش همکاری کرد و در نهایت همه این ادعاها در سال ۲۰۱۵ در جمع‌بندی نهایی‌ای که آژانس ارائه کرد، باطل بودنشان روشن شد و این مساله از سوی نهاد مرجع سازمان ملل که سازمان انرژی اتمی است و نیز در شورای حکام بسته شد.

لغو برجام، بازگشت به نقطه اول

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: آژانس هیچ نشانه معتبری دال بر فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است. با توجه به این گزارش مدیرکل آژانس، شورای حکام نیز اعلام کرد که بررسی این مساله به پایان رسیده است. همچنین همچنین ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو موضع روسیه در قبال برجام را مبنی بر اینکه این توافق دارای اهمیت زیادی برای ثبات و امنیت بین‌المللی است مورد تاکید قرار داد و گفت که توافق باید از سوی تمام امضاکنندگان اجرا شود. جان کری، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو گفت: هر کدام از جزئیاتی که نتانیاهو ارائه کرد دلیلی بود برای اینکه جهان با هم متحد شود تا تحریم‌ها و مذاکرات علیه ایران را در پیش بگیرد، چرا که تهدید واقعی بود و باید متوقف میشد. وزیر پیشین امور خارجه آمریکا افزود: توافق هسته‌ای نتیجه بخش بوده است. او افزود: توافق را پاره کنید و شما از فردا به نقطه اول (وضعیت قبل از توافق) باز خواهید گشت.

برجام جایگزین ندارد

مالکوم ترنبال، نخست وزیر استرالیا در جریان دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به دنبال ادعاهای دروغین نتانیاهو مبنی بر وجود برنامه هسته‌ای مخفی در ایران در جمع خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای ایران هنوز هم بهترین گزینه در دسترس است. ترنبال پس از دیدار با امانوئل مکرون تاکید کرد: ما از تداوم توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم. پیشتر نیز وزیر امور خارجه استرالیا گفته بود: حمایت سیاسی مداوم ما از برجام به دلیل گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر فراهم شدن اطمینان و راستی آزمایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی که جایگزینی برای آن جود نداشته باشد باید حفظ شود.

راستی‌آزمایی

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اظهارات اخیر نتانیاهو تاکیدی است بر اهمیت حفظ محدودیت‌های توافق هسته‌ای با ایران است. وزیر امور خارجه انگلیس افزود: توافق هسته‌ای ایران بر اساس اعتماد و باور به نیت ایران حاصل نشده بلکه این توافق بر اساس راستی آزمایی‌های شدید شامل اقداماتی است که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد. وزیر امور خارجه انگلیس افزود: توافق هسته‌ای ایران بر اساس اعتماد و باور به نیت ایران حاصل نشده بلکه این توافق بر اساس راستی آزمایی‌های شدید شامل اقداماتی است که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد. سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد: این کشور اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد اما بازرسی‌های مستقل نیز باید ادامه یابد. این سخنگوی دولت آلمان با اشاره به ادعاهای بی‌اساس غرب درباره برنامه هسته‌ای گذشته ایران، افزود: واضح است که جامعه بین‌الملل تردید داشت که ایران یک برنامه هسته‌ای صرفا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند به همین دلیل بود که توافق هسته‌ای در سال 2015 شامل اجرای یک سیستم نظارت قوی، عادلانه و بی‌سابقه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد. مقامات کشورمان همواره هشدار داده‌اند در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام گزینه‌های متعددی برای ایران وجود خواهد داشت که در صورت لزوم آن‌ها را عملی خواهد کرد.