در حالی که پایتخت عراق دیروز روز آرامی را پشت سر گذاشت و خیابان‌های شلوغ آن حاکی از شور زندگی و نشاط در میان شهروندان عراقی بود،‏واشنگتن رسما از دخالت کردن در اوضاع داخلی عراق پرده برداری کرد.

به گزارش ندای گیلان،در حالی که پایتخت عراق دیروز روز آرامی را پشت سر گذاشت و خیابان‌های شلوغ آن حاکی از شور زندگی و نشاط در میان شهروندان عراقی بود،‏واشنگتن رسما از دخالت کردن در اوضاع داخلی عراق پرده برداری کرد.

در ادامه اظهارنظرهای مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها درباره تحولات عراق، کاخ سفید با انتشار یک بیانیه اتهام‌هایی علیه ایران زد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

این در حالی است که «مقتدی صدر» رهبر معنوی فراکسیون «سائرون» -بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی در عراق- درخواست برگزاری انتخابات زود هنگام و انحلال پارلمان عراق را مطرح کرده بود.

سخنگوی دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق نیز در واکنش به این درخواست صدر گفته بود که طبق قانون اساسی کشور، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بدون انحلال پارلمان ممکن نیست.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «النصر» هم یکی از کسانی است که انتخابات زود هنگام را مطرح کرد. بر اساس طرح پیشنهادی العبادی، ‌باید دولت موقت تشکیل و انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

این طرح رئیس ائتلاف النصر شامل برکناری نخست‌وزیر کنونی عراق و تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل می‌شود. این در حالی است که العبادی بارها مدعی شده که تمایل دارد به نخست وزیری بازگردد و عبدالمهدی را کنار بزند. وی در عین حال گفته است که قصدش «خیر» است.

همزمان؛قیس الخزعلی دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» تصریح کرد که اظهارات کاخ سفید، نشان‌دهنده میزان دخالت واشنگتن در امور عراق است.به گفته الخزعلی چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که پیشنهاد انتخابات زود هنگام، اساسا یک طرح آمریکایی است که تلاش می‌شود، احیا شود.وی در عین حال خاطر نشان کرد که مرجعیت در عراق حرف آخر را می‌زند؛ چرا که مطالبات جوانان معترض را بیان می‌کند. این در حالی است که به نظر می رسد با ضمانت مرجعیت نجف، خطر این بار از بیخ گوش دولت عبدالمهدی عبور کرده است.