سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد: واشنگتن به زودی جنگنده‌های اف 16 را به مقامات عراقی تحویل خواهد داد.

ندای گیلان:سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد: جنگنده‌های اف 16 که بغداد از واشنگتن خریداری کرده است به زودی تحویل مقامات بغداد داده خواهد شد تا در پایگاه هوایی “بلد” واقع در استان صلاح الدین در شمال عراق مورد استفاده قرار گیرد.
جفری لوری، سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد تصریح کرد: دولت عراق 36 جنگنده اف 16 از واشنگتن خریداری کرده است و ما به بندهای این قرارداد پایبند هستیم و در نزدیک‌ترین زمان ممکن آن را تحویل مقامات عراقی خواهیم داد.
وی افزود: واشنگتن در تلاش است سری اول این جنگنده‌ها را تابستان امسال به عراق تحویل دهد.
لوری اخبار منتشر شده در خصوص انتقال این جنگنده‌ها به اردن برای استفاده در آنجا را رد کرد.
قرارداد مربوط به جنگنده‌ها در چارچوب توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن در سال 2008 است که شامل آموزش و آماده سازی نیروهای عراقی نیز می‌شود.
از سوی دیگر، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که جنگنده‌ها در زمان تعیین شده و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تحویل دولت عراق داده خواهد شد و بزودی در یکی از پایگاه‌های هوایی این کشور قرار خواهد گرفت.
وی در جریان بازدید از جنگنده‌های ام-17 –ام 35 که از روسیه خریداری و به‌ تازگی در یکی از پایگاه‌های هوایی عراق مستقر شده است، گفت: این جت‌ها طبق یکی از قراردادهای پیشین میان دولت عراق و روسیه در اختیار مقامات بغداد قرار گرفته است.