این اقدام غیرمعقول ترامپ پیامدهایی را برای وی به بار خواهد آورد زیرا برای بسیاری از کشورهای مستقل جهان اقدامی تهدید‌آمیز تلقی می‌شود چون این احتمال را مطرح می‌کند که امریکا این اقدام را علیه دیگر کشورهای مستقل تکرار کند.

ندای گیلان-محمد مرندی:برخلاف ارزیابی‌هایی که طی روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها درباره قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی امریکا و تبعات منفی آن بر وضعیت سیاسی و اقتصادی آتی ایران منتشر شد باید گفت که اقدام خصمانه اخیر امریکا تأثیری بر شرایط داخلی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
دلیل چنین ارزیابی آن است که تحریم سپاه با بهانه‌ها و ادعاهای مبتنی بر حمایت از تروریسم امر جدیدی نیست.

در سال‌های اخیر اجزای مختلفی از سپاه پاسداران و مؤسسات و شرکت‌های تابع آن با ادعاهای اینچنینی از سوی امریکا تحریم شده‌اند. امریکا اتفاقاً تاکنون بخش‌هایی از سپاه را به تروریسم متهم کرده است که یا در سازندگی ایران فعالیت می‌کنند و یا در بیرون از مرزهای ایران در برابر افراط‌ گرایی و تروریسم ایستاده‌اند و اکنون در حالی سپاه را نیرویی تروریستی اعلام می‌کند که هم نیروی قدس و هم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از جمله نیروهایی هستند که به یاری مردم سیل زده ایران شتافته‌اند.

اما آنچه به باور من نتیجه اقدام خارج از عرف و منطق امریکا خواهد بود انزوای بیشتر این کشور در عرصه بین‌المللی است و این اقدام غیرمعقول ترامپ برای بسیاری از کشورهای مستقل جهان اقدامی تهدید‌آمیز تلقی می‌شود. زیرا این احتمال را مطرح می‌کند که امریکا این اقدام را علیه دیگر کشورهای مستقل از خود مانند روسیه، چین و دیگر کشورهای مستقل تکرار کند.

از این جهت اینکه یک کشور نیروی نظامی کشوری دیگر را تروریستی اعلام کند رویکردی نگران کننده در عرصه روابط بین‌الملل است.

در پیجویی دلایل اصلی تصمیم ترامپ به صدور چنین دستوری نیز باید آن را بده و بستانی میان تل آویو و کاخ سفید تلقی کرد.

ترامپ با این کار که در آستانه انتخابات رژیم اسرائیل انجام می‌شود در واقع به حمایت از نتانیاهو و حزب لیکود برخاسته است و این امید و انتظار را دارد که در مقابل این حمایت صهیونیست‌های امریکایی همچون امثال شلدون ادلسون نیز در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا برای تکرار رئیس جمهوری ترامپ از او حمایت کنند.

اما برخلاف این برنامه‌ریزی مشخص است که چنین اقدامی دولت ترامپ را چه در داخل و چه در بیرون امریکا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد. زیرا این اولین بار نیست که او به چنین اقدامات بی‌ثبات کننده‌ای در عرصه بین‌الملل دست می‌زند.

نحوه مواجهه کشورهای اروپایی با اقدام اخیر امریکا نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. توقع می‌رود که کشورهای اروپایی خاصه آنها که طرف حساب ایران در برجام هستند واکنش متناسبی به این اقدام امریکا نشان دهند.

هرچند می‌دانیم که کشورهای اروپایی اغلب به واکنش‌های اعلامی اکتفا می‌کنند و نشان داده‌اند که در سیاست عملی تا حدود زیادی پیرو امریکا هستند بنابر این نباید امیدوار بود که این کشورها در دفاع از قوانین و حقوق بین‌الملل به مخالفت با چنین اقدامی برخیزند.

همچنین باید گفت مقابله به مثل ایران و تصمیم به قراردادن نیروهای امریکایی مستقر در منطقه در فهرست گروه‌های تروریستی ایران نیز برخلاف تصور برخی افراد امری بی‌تأثیر نیست.

نیروهای امریکا در منطقه آسیب پذیری زیادی دارند و در دو دهه اخیر شکست‌های متعددی را تجربه کرده‌اند و حالا قرارگرفتن شان در فهرست تروریستی ایران یک امر حیثیتی و یک تحقیر بزرگ برای آنها است.

پیامدهای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط آمریکا چیست؟|رژیم آمریکا چه هدفی را دنبال می کند؟