معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت:کاربرد آمار و اطلاعات در برنامه ریزی ، تصمیم گیری و سیاست گذاری نقش بسیار اساسی دارد و وجود آن ضروری است.

به گزارش ندای گیلان از سیاهکل وحید طیفوری معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین فعالیت های ملی کشور تحت عنوان سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ اجرا خواهد شد اضافه کرد : این سرشماری هشتمین سرشماری کشور است که با روش های نوین و علمی اجرا خواهد شد .
وی خاطرنشان کرد:کاربرد آمار و اطلاعات در برنامه ریزی ، تصمیم گیری و سیاست گذاری نقش بسیار اساسی دارد و وجود آن ضروری است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان افزود: مطالعات اولیه سرشماری سال ۹۵، از ۴سال قبل آغاز گردید و مقایسه و روش های مختلف سرشماری در کشورهای مختلف که دارای سبک هستند انجام شده واین سرشماری با بررسی ومقایسه دراین حوزه صورت خواهد گرفت.
طیفوری افزود : برای بررسی روش ها و فرآیند سرشماری در سال گذشته یک نقطه در استان گیلان به صورت آزمایشی سرشماری شد تا مطالعات و روش هایی که مدنظر بوده انجام شود ، که هم اکنون آمادگی لازم وجود دارد و تا حدود ۲ماه دیگر سرشماری به صورت حضوری انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در اجرای سرشماری اهداف خاصی دنبال می شود اضافه کرد:یکی از اهداف اصلی تهیه چارچوپ های کامل برای اجرای طرح های آماری میان سرشماری هاست و هدف دیگر کسب اطلاعات کامل در خصوص جمعیت و مسکن که در اختیار برنامه ریزان قرار می گیرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با اشاره به اینکه ۲روش جدید در سرشماری در نظر گرفته شده است اظهارداشت: روش اول الصاق کدپستی به نقشه های آماری است که اطلاعات خانوارها،اطلاعات مربوط به مسکن ها و اطلاعات به صورت مکان محور ،تولید می شود که در گذشته این روش امکان پذیر نبود، در روش دوم سرشماری به صورت اینترنتی است که کشورهای محدودی از این روش استفاده می کنند و با توجه به نفوذ اینترنت در کشور انتظار می رود ضریب سرشماری اینترنتی نیزافزایش یابد.
طیفوری بیان داشت: زمان بندی طرح سرشماری در ۲مرحله انجام می شود که مرحله اول از ۳مهر تا ۲۴ مهر به صورت اینترنتی سرشماری انجام خواهد شد و از مهر ۲۵مهر تا ۲۵ آبان عملیات میدانی سرشماری آغاز خواهد شد و مامورین سرشماری به تمام نقاط رفته و اطلاعات را اخذ می نمایند.
وی در خصوص تکمیل پرسشنامه گفت:حدود ۴۰ پرسش از مردم انجام خواهد شد که پرسش هایی از جمله:اعضای خانواده،سن،جنس،میزان تحصیلات،وضعیت اشتغال،وضعیت مهاجرت طی ۵سال گذشته،نوع واحد مسکونی در اختیار و قدمت واحد مسکونی و مواردی از این قبیل ارائه خواهد شد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان در صحبت های پایانی خود در جلسه شورای اداری شهرستان سیاهکل تأکید کرد تا مردم اطلاعات را به درستی در اختیار مامورین سرشماری قرار دهند تا از آنها استفاده شود و قطعاً ارائه اطلاعات نادرست که در برنامه ریزی هایی بلند مدت 5 و یا احتمالاً ۱۰ سال آینده انجام می شود اخلال ایجاد خواهد کرد.