معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از اجرای طرح نیروی کار در فصل بهار ١٣٩٩ از ابتدای روز بیستم اردیبهشت به مدت ٢ هفته از طریق تماس تلفنی خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،وحید طیفوری،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این که بر اساس نتایج طرح نیروی کار در سال ۱۳۹۸، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیش­تر در استان گیلان ۴۳٫۵ درصد بوده است ، اظهار داشت از کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش­تر استان، ۴۳٫۵ درصد آن از نظر اقتصادی فعال(شاغل و بیکار) بوده‌­اند که در مقایسه با کشور ۳٫۶ درصد بیش­تر است.

طیفوری خاطر نشان کرد: بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰٫۳ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در سال ۱۳۹۸ بیکار بوده‌اند.  همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل  ۱٫۱ درصد کاهش یافته است.

وی با اعلام این خبر که به دلیل شیوع بیماری کرونا در فصل بهار امسال اجرای طرح آمارگیری نیروی کار از خانوارهای نمونه کشور از طریق تماس تلفنی انجام می شود افزود: به منظور ارزیابی و تحلیل سیاست‌های کلان  اقتصادی کشور، آمارگیری طرح نیروی کار از خانوارهای نمونه کشور مطابق با آخرین توصیه‌های سازمان بین‌المللی ‌کار (ILO)  و براساس نیاز برنامه ‌ریزان و با هدف محاسبه‌ی شاخص‌های فصلی و سالانه‌ی نیروی‌کار، از جمله نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و تغییرات آن‌ها طراحی شده است که امسال به دلیل شیوع بحران ویروس کووید ١٩، مسئولین و کمیته فنی برای رفع این معضل در جمع آوری اطلاعات بازار کار،  شیوه ها و راهکارهای جایگزینی در نظر گرفته اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ادامه داد: بر این اساس ، با توجه به اجرای طرح نیروی کار در فصل بهار ١٣٩٩ از ابتدای روز ٢٠ ام اردیبهشت به مدت ٢ هفته، با خانوارهای مشمول در فهرست ‌نمونه‌گیری تصادفی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، جمع آوری آمار و اطلاعات طرح مذکور از طریق تماس تلفنی انجام می گیرد، همچنین در صورت عدم دسترسی تلفنی به خانوار، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل پرسشنامه ها از طریق مصاحبه حضوری اجرا خواهد شد.

طیفوری گفت:لازم به ذکر است تلفن های ستاد آمارگیری مستقر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها برای تماس با خانوارهای نمونه از طریق وب سایت رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها  و یا درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir    اطلاع رسانی خواهد شد.