استاندار گیلان در دیدار با وزیر نیرو بر ضرورت تقویت میز اوراسیا با محوریت استان و همچنین افزایش قابلیت اطمینان شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق و نیز تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب و فاضلاب گیلان تأکید کرد.

به گزارش ندای گیلان به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان،ارسلان زارع در دیدار با دکتر اردکانیان وزیر نیرو و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، با اشاره به عضویت کشورمان در اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: در راستای بهره مندی بیشتر از ظرفیت های گیلان در این اتحادیه اقتصادی تاکنون اقدامات موثری توسط ارگان های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی بویژه اتاق بازرگانی برای اجرایی شدن مفاد موافقتنامه اوراسیا انجام گرفته است.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان؛ در همین راستا و در قالب میز اوراسیا، کارگروهی از مدیران ذیربط استان تشکیل و در جلسات متعدد به راهکارهای استفاده از ظرفیت های منطقه ای و ملی در راستای تفاهم نامه مذکور پرداخته شده است.

وی به مغفول ماندن عملیات به روزرسانی ارزش گذاری کالاهای صادراتی اشاره و اضافه کرد: استان گیلان آمادگی خود را به گمرک ایران جهت ایجاد کمیته تخصصی برای این امر که یکی از پیش نیازهای انجام تفاهم نامه است، اعلام کرده است.

دکتر زارع با بیان اینکه مسئولیت پیگیری اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه اوراسیا در ایران بر عهده وزارت نیروست، از مساعدت‌های دکتر اردکانیان قدردانی و خاطر نشان کرد: لازم است سازمان توسعه تجارت، گمرک و اتاق بازرگانی همکاری لازم را برای تقویت میز اوراسیا و تفویض برخی اختیارات به استان گیلان انجام دهند.

تخصیص نقدینگی مناسب برای افزایش قابلیت اطمینان شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق گیلان و نیز تکمیل پروژه های زیر بنایی آب و فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب مسکن مهر در برخی مناطق استان از دیگر مواردی بود که در جلسه نماینده عالی دولت در گیلان با وزیر نیرو مطرح شد.

دکتر زارع همچنین از آمادگی گیلان برای سفر وزیر نیرو بمنظور افتتاح و کلنگ زنی تعدادی پروژه های مرتبط با حوزه برق و یک پروژه حوزه آب منطقه ای استان خبر داد.

با توجه به پیشینه دیرین و غنی تجاری و انجام بیشترین حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسود (CIS) و اوراسیا در گیلان، با تشکیل میز اوراسیا با محوریت استان موافقت شده است.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال جاری اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. این موافقتنامه  ۸۶۲  قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰  قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.