فرماندار شهرستان رشت گفت: این روزها از 6 طرحی که برای سالم سازی دریا در اختیار داریم، 2 طرح برای ارائه خدمات به گردشگران آماده است و تا پایان ماه مبارک رمضان دیگر طرح‌ها هم آماده ارائه خدمات می‌شود.

به گزارش ندای گیلان، سیروس شفقی فرماندار شهرستان رشت در جلسه تامین سلامت دریای شهرستان رشت، اظهار کرد: خدا را شاکریم که بار دیگر توفیق داد تا بتوانیم در تابستانی دیگر میزبان گردشگران این خطه از استان گیلان باشیم و امیداست با یک برنامه‌ریزی صحیح زمینه رفاه حال گردشگران را فراهم آوریم.

فرماندار شهرستان رشت گفت: لازمه آغاز فصل گردشگری آمادگی کلیه دستگاه‌های مرتبط است تا بتوانند با برنامه ریزی و استفاده بهینه از امکانات موجود زمینه شادی و تفرج و نشاط گردشگران را فراهم کنند؛ باید تلاش کنیم رضایت، بهداشت و امنیت گردشگران را تامین کنیم.

شفقی ادامه داد: در این ایام از 6 طرحی که داریم، 2 طرح سالم‌سازی دریا برای ارائه خدمات به گردشگران آماده است و تا پایان ماه مبارک رمضان دیگر طرح‌ها هم آماده ارائه خدمات می‌شود. امیدواریم امسال شاهد غرق شدن هیچ یک از هموطنان مان نباشیم.

وی اضافه کرد: با بهره‌گیری از تجارب گذشته بتوانیم ساماندهی مناسبی را برای امسال داشته باشیم. تعدد دستگاه‌های متولی در مدیریت ساحل خود یکی از عواملی است که سبب بوجود آمدن بروکراسی‌های متعدد می‌شود.

فرماندار شهرستان رشت احیای سازمان عمران سواحل را از دیگر مباحث مطرح شده عنوان کرد و افزود: طرح یکپارچه سازی سواحل کشور را می‌توان با کمک این سازمان اجرایی کرد.

شفقی گفت: باید دهیاران ما بتوانند با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و با تلاش های خود سواحل امنی را برای گردشگران بوجود آورند. به سبب همکاری استاندار محترم مقرر شده امسال از منابع استانی بتوانیم برای ساماندهی سواحل در اعتبارات استفاده کنیم و منتظر اعتبارات کشوری نمانیم.

وی اضافه کرد: قرار است میزانی از این اعتبار عمرانی را برای دریا اختصاص دهیم تا وضعیت خوبی را شاهد باشیم. همانطور که سپردن مناطق خطر آفرین دریا به دهیاری‌ها بسیار موثر بود، قرار است از طریق معاونت عمرانی استانداری اعتباری را هم به دهیاری‌ها جهت ساماندهی مناطق خطرآفرین اختصاص یابد.

فرماندار شهرستان رشت تصریح کرد: همه باید آمادگی کاملی برای فصل گردشگری پیش رو داشته باشند خصوصا مدیران طرح‌ها باید نسبت به استاندارد سازی لازم اقدام کنند. نمی‌توانیم ادعا کنیم طرح‌های موجود در شان گیلان و گیلانی است ولی باید بهترین‌ امکانات موجود را برای میزبانی از گردشگران فراهم کنیم.

شفقی بیان کرد: علاوه بر استاندارد سازی فعالیت‌ها باید تقویت امور فرهنگی در اولویت قرار گیرد، باید برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود اکنون دیگر برخورد سلبی در سواحل شایسته نیست. باید فضای مناسبی را برای نیروهی انتظامی و امنیتی و ناجیان غریق فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بنرهای هشدار دهنده و تابلوهای ممنوعیت شنا را مجدد بررسی کنید، روشنایی سواحل را مدنظر قرار دهید زیرا امنیت و آرامشی را برای گردشگران فراهم می‌کند. ساعت شروع و خاتمه شنا در نظر گرفته شود. جلوگیری از فروش اجناس فاسد و تاریخ مصرف گذشته را مد نظر قرار دهید. مجوزهای دریابانی را جدی بگیرید. تجهیز طرح‌های ساحلی به سیستم‌ها صوتی از دیگر موارد مهم است.

فرماندار شهرستان رشت در پایان تاکید کرد: دهیاری‌ها پسماند در سواحل را جدی بگیرند و نسبت به پاکسازی اقدام کنند زیرا آلودگی بصری بر میزان رضایت گردشگران تاثیر می‌گذارد.