مومنی زاده با بیان اینکه بیش از 1000 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و 3500 نفر نیرو در سطح شهرستان  جهت برف روبی و مقابله با بحران برف  ساماندهی شده است، گفت: در حوزه روستایی، استفاده از تراکتور می تواند در برف روبی بسیار موثر واقع شود.

به گزارش ندای گیلان،میرشمس مومنی زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان که صبح امروز در فرمانداری رشت برگزار شد، با بیان  اینکه برف و باران از نعمات عالی و ارزشمند الهی است، اظهار داشت: بارش نعمات خداوندی از آسمان، سبب خیر و برکت و سلامتی در زندگی مردم می شود، اما گاهی ممکن است سبب بروز مشکلات و اختلالاتی در زندگی عادی مردم شود که نیازمند کنترل و اقدامات پیشگیرانه جدی است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان رشت، غافلگیری را مهمترین موضوعی دانست که می تواند سبب تولید اختلال در زندگی مردم گردد و افزود: با توجه به پیش بینی های دقیق و هشدارهای هواشناسی در طی روزهای اخیر و تشکیل چندین جلسه مدیریت بحران در استان، شهرستان و همچنین دستگاه های مرتبط با این مبحث، انتظار می رود با تدابیر اتخاذ شده از بروز مشکل و اختلال جدی در روند عادی زندگی مردم پیشگیری شود.

مقام عالی دولت در مرکز استان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مستمر و جدی از سوی صدا و سیما را بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: جهت جلوگیری از مواجهه با مشکل در جریان برف روبی ها، صدا و سیما با پخش و زیرنویس اطلاعیه های مرتبط، مردم را به عدم پارک خودروهای شخصی در معابر اصلی و استفاده از وسائط نقلیه عمومی ترغیب نماید.

نباید خللی در روند توزیع سوخت ایجاد شود

  وی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده جهت جلوگیری از انسداد راه ها و بروز دیگر مشکلات در هنگام بارش برف، افزود: تامین سوخت برای مردم، خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات خدمات رسان، بسیار مورد تاکید بوده و نباید خللی در روند توزیع سوخت ایجاد گردد.

 مومنی زاده، ضریب حساسیت عملکرد شهرداری رشت را در مواقع این چنینی به نسبت سایر دستگاه ها، بالاتر دانست و تصریح کرد: در زمان بارش برف سنگین، بروز اختلال در شهر رشت به عنوان مرکز استان، منحصر به همین شهر نبوده و به شهرهای مجاور نیز تسری می یابد و همین موضوع،  بر اهمیت حساسیت امر پیشگیری از مشکلات و تقلیل آن می افزاید.

فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر عدم انسداد راه های ورودی شهر رشت در هنگام بارش برف، خاطرنشان ساخت: محور ورودی رشت در مسیر جاده تهران که محل عبور ماشین های سنگین و تریلی بوده و نقطه شروع بسیاری از مشکلات ترافیکی، مسدود شدن راه ها و تصادفات است، باید تحت مدیریت و کنترل جدی تری در این روزها قرار گرفته، که این مهم به بخشداری سنگر با همکاری اداره راهداری، محول می شود.

 فرماندار رشت بر لزوم همکاری بخش خصوصی در تقلیل مشکلات ناشی از بروز بحران، تاکید کرد و افزود: تمامی دستگاه ها، از جمله نهادها و ارگان های خصوصی، در مواقع بروز بحران، موظف به همکاری است و چنانچه هر دستگاه اجرایی با ممانعت همکاری از سوی بخش خصوصی مواجه شد، این موضوع را گزارش نماید.

وی در ادامه افزود: تمامی ارگان ها و نهادهای غیردولتی، با بهره برداری از منابع متعلق به مردم، به زندگی و کسب درآمد مشغول بوده و در همین راستا، همه نهادها از جمله بخش خصوصی وظیفه دارد در وقت گرفتاری نیز بر اساس اصل انسانیت در جهت رفع مشکلات پیش روی مردم در هنگام بروز بحران کمک کنند.

مومنی زاده با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و ۳۵۰۰ نفر نیرو در سطح شهرستان  جهت برف روبی و مقابله با بحران برف  ساماندهی شده است، گفت: در حوزه روستایی، استفاده از تراکتور می تواند در برف روبی بسیار موثر واقع شود و با توجه به برنامه ریزی جهاد کشاورزی درخصوص استفاده از ۳۴۰ دستگاه تراکتور در این برهه زمانی، با مدیریت بخشداران و دهیاران، می توان خدمات خوبی را در محورهای روستایی در جهت برف روبی و بازگشایی راه ها، ارائه کرد..

وی در خصوص پیشگیری از بروز مشکلات در توزیع و عرضه آرد و نان، عنوان کرد: با توجه به جلسه برگزار شده با اعضای محترم تعاونی آرد و نان، باید مسیر دسترسی به کارخانه های آرد، تحت هیچ عنوانی مسدود نبوده و در ارتباط با جذب سهمیه نانوایان و تامین سوخت برای آنان، نظارت کامل صورت پذیرد.

مومنی زاده، هلال احمر را  مسئول اسکان افراد جامانده در راه ، عنوان کرد و گفت: هلال احمر با تهیه و تامین کمک های اولیه و وسایل گرمایشی و خوراکی برای جاماندگان و سایر افراد نیازمند و اسکان موقت، اقدام لازم را در این خصوص صورت دهد.